Download jouw gratis SEO Checklist!
46 checks voor ijzersterke SEO vriendelijke content

Direct gratis in je mailbox
2.400 marketeers en ondernemers gingen je voor
Wekelijks de beste content in je mailbox

De marketingmix is één van de standaard modellen in marketing waarbij wordt uitgegaan van de 4 P’s; Product, Prijs, Plaats en Promotie. Naast het originele model is er ook een update voor internet marketing. Wat is marketingmix en waarom zijn deze P’s belangrijk?

Definitie marketingmix

Marketing bestaat al bijna net zolang als dat er mensen op deze aarde rondlopen. In 1960 werd een raamwerk op papier gezet die we “marketingmix” noemen. Deze formule bestaat uit vier pijlers die allemaal beginnen met de letter P. Vandaar dat deze mix ook wel de 4 P’s genoemd wordt.

  • Product: Dit zijn de producten of diensten die een bedrijf aanbiedt. Hierbij wordt gekeken naar zaken als de kwaliteit, mogelijkheden, voordelen, stijl, merk, verpakking, diensten, garanties, levensduur, investeringen en opbrengsten.
  • Prijs: Hieronder vallen de adviesprijs, aanbiedingen, afprijzingen, contante betalingen of betalingsvoorwaarden. Naast de aanschafprijs wordt ook de tijd en moeite voor de acquisitie berekend.
  • Plaats: Hiermee wordt bedoeld de directe of indirecte kanalen naar de markt, geografische distributie, dekking, retail, afzetmarkt locatie, catalogi, voorraad, logistiek en het vervullen van bestellingen.
  • Promotie: Dit is de marketing communicatie die toegepast wordt om het aanbod bekend te maken bij potentiële klanten waarbij ze aangezet worden om meer onderzoek uit te voeren.

In de jaren tachtig zijn hier nog 4 P’s aan toegevoegd; Physical evidence (fysiek bewijs), People (personen) en Process (proces). In de jaren negentig kwam ook nog het alternatief met de 4 C’s en daaruit volgde weer de 7 C’s.

Digitale marketingmix

Omdat producten sinds het digitale tijdperk niet exclusief fysieke producten zijn, is de marketingmix bijgesteld met digitale producten en diensten. Denk aan muziek downloaden in plaats van kopen op CD. Ook modificaties van bestaande modellen zoals Netflix vallen onder deze aanpassingen. Omdat er zoveel verschillende demografieën bestaan is het onmogelijk om een volledige analyse te maken, de marketingmix moet dan ook als uitgangspunt wordt genomen en niet als vast set aan regels. Hier moet goed naar gekeken als er een online strategie wordt gemaakt.

Volg ons online

Regelmatig delen we inhoudelijke kennisvideo’s op YouTube.
Volg ons op Instagram voor minder officiële posts.
Blijf op de hoogte via LinkedIn van blogs en zakelijk nieuws.
Volg ons op Facebook.

Al onze begrippen

a b c d e f g h i j k l m n o p q r s t u v w x y z