/ leestijd 11 min.

De kracht van high performance: behaal grote doelen

Remco en Stijn in overleg
  • Strategie

Als ondernemer droom je groot. Deze dromen wil je zo snel en eenvoudig mogelijk bereiken. Dit is makkelijker gezegd dan gedaan. Onderweg zijn er obstakels en gaan er dingen niet zoals je wilt. Hoe je ervoor zorgt dat je je doelen haalt? High performance is een methode om je doelen te behalen!

High performance bestaat uit groot denken, het consistent halen van doelen en dit op zo’n eenvoudig mogelijke manier doen. Een expert op dit gebied, Paul Rulkens, vertelde tijdens onze DoubleHeroes-podcast wat er nodig is om een high performance organisatie en/of team te creëren.

Bekijk de podcast hier:

Google Shopping gratis: what’s new?Wat is high performance eigenlijk?

Voordat we je handige tips en trucs geven om een high performance-team of -organisatie te creëren, is het belangrijk om te weten wat ‘high performance’ nou eigenlijk is. High performance is een methode waarmee je doelen op de snelst mogelijke én eenvoudigst mogelijke manier behaalt. Een organisatie of team die dit toepast behaalt significant betere resultaten dan vergelijkbare organisaties.

Eenvoudig gezegd is een high-performance organisatie een organisatie die zo snel mogelijk, efficiënt mogelijk én zo makkelijk mogelijk het optimale resultaat behaalt.

Heldere doelen stellen is het halve werk

Nu de definitie van High Performance helder is, kunnen we de diepte in. Hoe pas je deze methode nu toe? En wat komt er bij kijken? Om te beginnen is het belangrijk om te weten dat het ‘groot denken’ van de mens centraal staat. De eerste stap is dus om de grote organisatiedoelen duidelijk te krijgen. Een vraag die je jezelf kan stellen is: wat is de droom van de organisatie? Waar zie ik het bedrijf over 5 jaar? Deze droom kan niet groot genoeg zijn!

Zodra dit helder is, is het tijd om deze droom om te toveren tot één doel of meerdere doelen. Het is belangrijk dat je die ambitie zo helder mogelijk formuleert. Zo kan je goed in kaart brengen welke stappen er nodig zijn om deze doelen te bereiken. Als je het doel niet scherp hebt, zie je door de bomen het bos niet meer. Je gaat harder werken en denken waardoor je in het welbekende hamsterwiel terecht komt, en dit is zonde van de tijd die je hebt. Vooral omdat het waarschijnlijk veel makkelijker kan. Bij high performance gaat het erom dat je elke dag kleine stapjes zet om je doelen te behalen. Een helder doel geeft je uiteindelijk de richting waar je op moet. De rest volgt vanzelf!

Innovatie: het breken van standaarden en normen in de industrie!

Innovatief zijn is in deze tijd belangrijk. Net iets anders zijn dan de rest, daar draait het om. Ga je in kaart brengen hoe jij je doelen kunt behalen, dan is het belangrijk dat gegeven in het oog te houden. Organisaties die in dezelfde industrie of branche werken hebben vaak dezelfde standaarden en normen. Er zijn allemaal ongeschreven regels waar je je als organisatie aan moet houden. Puur omdat we dat gewend zijn.

Tijdens de podcast gaf Paul Rulkens aan dat innovatief zijn draait om het verbreken van normen en standaarden in die industrie of branche. Als voorbeeld gaf hij de Ikea:

“De norm is dat een meubelmaker een meubel maakt, Ikea maakt pakketten zodat mensen zelf de meubels in elkaar moeten zetten.”

Hiermee verbreekt Ikea de normen en standaarden van een meubelzaak en, zijn ze innovatief en succesvol.

Paul Rulkens gaf ook een tip om innovatief te denken.

“Maak een lijst met de normen en standaarden in de industrie. Kijk hoe je een van die normen en standaarden kan doorbreken en je business kan redesignen. Dat zorgt er uiteindelijk voor dat je innovatief gaat denken.”

Meerdere wegen leiden naar Rome

Nu de doelen helder zijn en je bewust bent van het belang van innovatief denken, is het tijd om de focus te leggen op de dingen die er echt toe doen. Je vraagt je nu vast af: wat bedoel je? Waar moet ik de focus op leggen? We kennen allemaal wel het spreekwoord ‘alle wegen leiden naar Rome’. Dit geldt ook voor high performance, alleen creëer je hier zelf de wegen. Paul Rulkens verwoordde het als:

“Ondernemen is opties creëren.”

Wat hij hier concreet mee bedoelt: het is essentieel voor een bedrijf om meerdere opties te hebben om je doel te bereiken. Als de ene niet goed uitpakt, heb je altijd de andere nog.

De vraag ‘hoe kan ik op iets focussen als ik meerder opties heb?’ is een logische vraag, die ik mezelf ook stelde toen ik luisterde naar de podcast. Dat zit zo: meerdere opties hebben betekent niet dat je ze allemaal ook daadwerkelijk toepast. Het gaat erom dat je een plan hebt waarop je kunt terugvallen. Je gaat in eerste instantie dus altijd voor de beste en eenvoudigste optie, waar je je voor de volle 100% of focust. Let wel op dat je jezelf er niet in vastbijt, en de beste optie niet verwart met het doel. Dat kan namelijk funest zijn voor je onderneming. Paul Rulkens kwam met het volgende voorbeeld:

“Het doel is om op vakantie te gaan naar Italië. Er zijn meerdere opties om daar te komen. Je kan met het vliegtuig, de auto, de trein of te voet. Het meest effectief is vliegen. Daar focus je je dan op, maar als het vliegtuig niet vliegt heb je nog andere opties om daar te komen. Te vaak zie je dat ondernemers verliefd worden op ‘met het vliegtuig naar Italië gaan’. Maar dat was niet het doel. Het doel was Italië. Wees gefocust op je doel, maar flexibel in de opties om daar te komen.”

Processen en systemen: het makkelijker maken van je doelen behalen

De doelen zijn helder, de verschillende opties zijn in kaart gebracht en de beste optie om je doelen te behalen is gekozen. De volgende vraag is: wat is het proces of systeem dat jou gaat helpen met het behalen van de doelen? Het is belangrijk die met zorg uit te kiezen, want die processen en systemen helpen je uiteindelijk betere beslissingen te nemen onderweg naar de doelen toe.

De rol van de ondernemer is hierin belangrijk. Hij of zij is degene die deze systemen en processen creëert. Tijdens het creëren hiervan is het belangrijk dat het team, de ondernemer of het individu nog steeds de belangrijkste beslissingen blijft maken. En dat het nadenken over deze beslissingen dus niet wordt overgelaten aan de processen of systemen. Volgens Paul Rulkens gaat dit goed, tot dat het niet goed gaat. En dan ben je al te laat!

Het belang van je team

Naast processen en systemen, speelt het team of individu waarmee je de doelen wilt behalen ook een belangrijke rol. Misschien wel de belangrijkste. Zij zijn immers degenen waarmee je samen de weg van het behalen van je doelen bewandelt. Bij de high performance-methode is het belangrijk dat elk teamlid doet waar hij of zij goed in is. Je ziet dan dat het allemaal een stuk makkelijker gaat, dan als je individuen hebt die dingen doen waar ze eigenlijk niet gelukkig van worden.

Daarnaast is het belangrijk dat je samen met je team afspreekt welk gedrag er bij de gestelde doelen hoort. Je krijgt geen nieuwe resultaten van het bestaande gedrag waar je aan gewend bent. Het is daarom goed om jezelf als ondernemer af te vragen wat jij en je team anders kunnen doen zodat je wel die doelen haalt. Zo gaan jullie efficiënter te werk en maak je het alleen maar makkelijker om het doel te behalen.

Voorbereiden op de ‘vallei van de dood’

Je hebt je doel in kaart gebracht, weet hoe je dat gaat bereiken én hebt de juiste processen, systemen en personen aan je zijde. Ben je er dan? Nog niet helemaal. Er rest je nog één ding: je voorbereiden op ‘de vallei van de dood’.

Wat dat inhoudt? Aan het begin van je proces ben je vol energie en heel enthousiast om je doel te bereiken. Je staat vol in de startblokken en jij weet het zeker: dit doel behaal je binnen een paar jaar. Langzamerhand neemt deze energie en dit enthousiasme af. Er zijn obstakels en tegenslagen, en je weet even niet meer wat je moet doen. En daar is hij dan: de vallei van de dood. Een metafoor voor wanneer het allemaal even niet zo gaat zoals het moet.

Hoe dan ook, iedereen komt deze periode een keer tegen. En hoe groter het doel, hoe dieper en langer de vallei van de dood is. Het beste wat je kunt doen, is je voorbereiden op deze periode. Het grote geheim van veel high performance-teams is: strategisch stoppen. Dat houdt in: stop met activiteiten die je niet helpen om je grote doel te behalen, of waar je geen energie en plezier uit haalt. Deze elimineer, outsource, delegeer of besteed je uit aan andere partijen.

Paul Rulkens zegt dan ook het volgende:

“Ondernemen gaat niet over meer, beter en sneller, maar over wat ik strategisch ga stoppen om tijd, ruimte en energie vrij te maken, om uiteindelijk nieuwe dingen te gaan doen om zo mijn doel te bereiken?.”

Op deze manier houd je de energie en het enthousiasme, tijdens zo’n periode met tegenslagen, van jezelf en je werknemers hoog. Het wordt geen moetje maar iets wat ze oprecht leuk vinden om te doen!

High performance in een notendop

High performance gaat niet over het compenseren van zwaktes, maar over het bouwen op de sterktes van jou als ondernemer en die van je team. Volgens Paul Rulkens is het makkelijker om 10 keer zo sterk te worden in datgene waar je goed in bent dan om 10 procent te verbeteren in iets waar je niet goed in bent. De kern van high performance is dan ook niet het beter en sneller je doelen willen behalen, maar het echt focussen op die dingen die er toe doen en de rest weghalen.

“Succes is het voorkomen van falen en dat betekent het weghalen van alles wat ervoor zorgt dat je kunt falen. Wat overblijft is succes.”

Nieuwsgierig naar meer? Luister dan de podcast met Paul Rulkens op YouTube of Spotify.

Nieuwsbrief inschrijven

Meer weten over online marketing?

Ontvang marketingtips, inzichten en best practices, zo in je mailbox!

meld je aan voor de nieuwsbrief

Deze content is verzorgd door

Rick Zuidbroek

Strateeg en procesmanager

And here’s to you Expeditie Robinson: Rick wil meedoen! Hij regelt wel gelijk internet en opent een kantoor aan huis, want denken in mogelijkheden is zijn specialisme. Wij zien hem wel als Robinson: deze online marketingheld is een echte motivator en optimizer.