Zonde, want personeel werven via social media hoeft echt niet moeilijk te zijn. Sterker nog: als je eenmaal weet hoe het werkt, is het makkelijk om via social media aan nieuwe werknemers te komen dan via dat briefje in de etalage. Ontdek de kracht van wervingscampagnes via social media.
In dit artikel gaan we in op:
Social media werving is met advertenties kandidaten voor openstaande vacatures aantrekken. Omdat je via social media marketing heel gericht een specifieke doelgroep kunt bereiken, bieden social media wervingscampagnes de uitgelezen kans om geschikte kandidaten te bereiken.
In plaats van social media werving wordt daarom ook wel gesproken van social media recruitment, social recruitment en social hiring.
Personeel werven via social media campagnes is om verschillende redenen een goed idee. De eerste stipten we hierboven al aan: werving met advertenties op social media betekent dat je heel gericht mensen met het juiste profiel kunt bereiken.
Dit zijn nog meer redenen om voor social media werving te kiezen.
Via reguliere banen websites bereik je alleen mensen die actief op zoek zijn naar een nieuwe baan. Terwijl er natuurlijk ook kandidaten zijn voor wie jouw vacature ook een stap omhoog betekent. Die mensen zouden nooit op de hoogte zijn van de functie die je in de aanbieding hebt, wanneer je hen niet op een andere manier op de hoogte zou stellen.
Juist onder die meer passieve doelgroep zitten vaak kandidaten met hogere competenties voor jouw openstaande vacature. Het zijn de mensen die op het moment al een prima baan hebben, maar die misschien wel te porren zijn voor een nieuwe uitdaging. Deze mensen zijn vaak niet actief op zoek, maar wanneer de juiste kans zich aandient kunnen ze alsnog besluiten om te solliciteren.
Deze mensen komen niet naar jou toe: jij zult naar hen toe moeten komen met een advertentie die ze nieuwsgierig maakt. Die advertentie kun je via een wervingscampagne onder hun aandacht brengen.
Recruiters die personeel werven via social media, zijn per kandidaat minder tijd en geld kwijt om een open positie te vervullen. Dat komt doordat social media wervingscampagnes relatief goedkoop zijn qua advertentiekosten, maar ook een groot net kunnen uitwerpen. Hierboven bespraken we al hoe je hiermee mensen bereikt die met reguliere wervingscampagnes vaak tussen de mazen van dat net doorzwemmen.
Social media strategieën draaien meestal in de eerste plaats om merkbekendheid. Dat kan gelden voor een product of dienst, maar ook zeker voor jou als werkgever. Social media wervingscampagnes geven je niet alleen de kans om potentiële kandidaten te bereiken, maar juist ook om aan die kandidaten te laten zien waarom het zo aantrekkelijk is om juist bij jou te werken. Veel bedrijven zetten daarom – naast hun diensten – juist ook de werknemers centraal.
Uit onderzoek blijkt dat veel potentiële kandidaten onderzoek doen naar de reputatie van een bedrijf voordat ze besluiten om te solliciteren. Vaak via de social media kanalen. Het loont dus om daar een positief beeld van jouw bedrijf als werkgever te laten zien.
Nu je een beeld hebt waarom personeel werven via social media een goed idee is, nog een aantal praktische tips om je kans op succes te vergroten. Combineer dit met onze tips rondom social media marketing en social media campagnes opzetten, en je hebt binnen de kortste keren een succesvolle social media wervingscampagne in de lucht.
Meer weten over Social? We hebben een hele Social kennisbank voor je. Allemaal handige artikelen met bruikbare informatie die onze specialisten met alle liefde delen met de wereld!
Social media bij werving is een perfecte manier om heel gericht mensen te bereiken die voldoen aan het profiel voor de openstaande functie. OP die manier bereiken jouw wervingscampagnes heel doeltreffend de juiste kandidaten en prikkel je mensen om te reageren op de vacature.
Social media werving stelt je bedrijf in staat om mensen te bereiken die niet actief zoek naar een nieuwe baan, maar misschien wel openstaan voor de nieuwe uitdaging die jij te bieden hebt. Bovendien spelen sociale media een belangrijk rol in het beeld van jouw bedrijf bij potentiële nieuwe werknemers.
Op een social media bedrijfspagina willen mensen zien wat voor organisatie jullie zijn. Daarbij gaat het dan vooral om de bedrijfscultuur en wat medewerkers kunnen verwachten op het gebied van persoonlijke ontwikkeling en sociale activiteiten.