De wijzigingsgeschiedenis is een van de tools die je in je Google Ads account kunt tegenkomen. Zoals de naam al doet vermoeden, vind je er een overzicht van de wijzigingen die er in je Google Ads account zijn aangebracht.
Hieronder laten we je zien hoe je de informatie uit de wijzigingsgeschiedenis kunt gebruiken en hoe je er zoveel mogelijk waarde uit haalt voor de verbetering van je campagnes.
Wat is de wijzigingsgeschiedenis?
De wijzigingsgeschiedenis is een tool binnen Google Ads. Je kunt hier alle wijzigingen terugvinden die binnen het account zijn doorgevoerd, zodat je altijd kunt zien wat er binnen jouw Google Ads account gebeurd is in een bepaalde periode.
Je vindt hem in het linkermenu in je Google Ads account, vrijwel onderaan.
Binnen de wijzigingsgeschiedenis zie je terug:
- Welke type wijziging er is aangebracht, zoals in:
Budget
CPC
Zoekwoorden
Targeting
Advertenties - De datum en tijd waarop de wijziging is doorgevoerd
- Of de wijziging in een campagne of een advertentiegroep is doorgevoerd
- Wie de wijziging heeft gemaakt
Dit overzicht is bijvoorbeeld waardevol bij accounts met meerdere beheerders die samenwerken in hetzelfde account, of wanneer geautomatiseerde scripts wijzigingen aanbrengen om je campagnes te optimaliseren. Maar ook als je plotseling een groot verschil ziet in kosten, verkeer of conversies kun je de wijzigingsgeschiedenis gebruiken om te proberen achterhalen wat er aan de hand is.
Hieronder bespreken we een aantal situaties waarin je de Google wijzigingsgeschiedenis kunt gebruiken, om je bekend te maken met de waarde van dit overzicht.
De wijzigingsgeschiedenis gebruiken om accountproblemen op te lossen
Iedere adverteerder in Google Ads maakt het wel een keer mee. Alles loopt naar wens en je campagnes presteren naar behoren, tot er plotseling een grote wijziging verkeer, kosten of conversies, zonder dat je daar direct een verklaring voor hebt.
Je kunt de wijzigingsgeschiedenis in dat geval als een diagnose tool inzetten om te achterhalen waar het probleem ligt. Je kunt namelijk eenvoudig filteren op de datum, zodat je precies kunt zien wat er in aanloop naar dat grote dal (of die grote piek, want ook een positieve meevaller wil je natuurlijk begrijpen) is aangepast.
Meerdere gebruikers in hetzelfde account
Ook wanneer er meerdere gebruikers in hetzelfde Google Ads account werken, kan de wijzigingsgeschiedenis soms waardevolle inzichten bieden. Dat kan bijvoorbeeld zijn wanneer er meerdere personen binnen de organisatie in het account werken, maar ook bij het uitbesteden van Google Ads aan een externe partij.
Zolang een externe partij je Google Ads account beheert via een een eigen gebruikersnaam, kun je in de wijzigingsgeschiedenis controleren of ze wel doen wat ze beloven. Stel dat die partij beweert dat ze wekelijks wijzigingen doorvoeren om de prestaties van je campagnes te verbeteren, dan kun je in de wijzigingsgeschiedenis controleren of er ook echt elke week wijzigingen worden doorgevoerd.
Ook kun je op deze manier eenvoudig achterhalen wie er een aanpassing heeft gedaan voorafgaand aan een plotselinge stijging of daling van de conversies, zodat je weet bij wie je moet zijn met aanvullende vragen.