Het doel van RSA’s is om zoekers betere en effectievere advertenties voor te schotelen. Als adverteerder hoef je alleen nog een verzameling koppen en beschrijvingen op te geven. Google Ads doet vervolgens de rest, door die input te mixen en combineren op basis van de uitgevoerde zoekopdracht. Maar hoe werken die responsieve tekstadvertenties nu precies en wat is er eigenlijk allemaal veranderd?

In dit artikel gaan we in op:

  • Wat zijn responsieve tekstadvertenties?
  • Hoe werkt RSA?
  • Tips en best practices voor het gebruik van responsieve tekstadvertenties

Wat zijn responsieve tekstadvertenties?

Responsieve tekstadvertenties zijn Google’s nieuwste en meest flexibele advertentieformaat. Google Ads experimenteert in dit formaat met een groot aantal verschillende advertenties, die worden gegenereerd op basis van input van de adverteerder en een uitgevoerde zoekopdracht door de doelgroep.

In plaats van als adverteerder zelf verschillende statische advertenties te creëeren, schrijf je nu alleen nog tot wel 15 verschillende koppen en 4 omschrijvingen. Die worden vervolgens realtime door Google Ads gecombineerd tot een advertentie, gebaseerd op een uitgevoerde zoekopdracht die de campagne triggert.

Gezamenlijk geven die koppen en beschrijvingen tienduizenden verschillende samenstellingen, waardoor je zult begrijpen dat Google Ads op deze manier veel meer mogelijke combinaties kan testen dan een adverteerder ooit handmatig zou kunnen doen.

Hoe werkt RSA?

Het principe achter RSA is vooral gebaseerd op het testen van grote aantallen combinaties van koppen en beschrijvingen. Zoals we hierboven hebben gezien, zijn dat er tot wel tienduizenden, afhankelijk van hoeveel koppen je als adverteerder opgeeft.

Google Ads zal automatisch verschillende van die combinaties testen, om zo te leren welke combinatie(s) het beste presteren. Op den duur zullen je responsieve advertenties op deze manier de beste boodschap tonen aan verschillende zoekers, op basis van hun zoekopdracht, apparaat en andere relevante factoren.

 

Best practices bij het gebruik van responsieve tekstadvertenties

Responsieve tekstadvertenties zijn dus een krachtige manier om betere prestaties te behalen met je Google Ads campagnes. Google neemt als het ware wat van de controle uit handen van de adverteerder, doordat die niet meer zijn of haar eigen advertenties samenstelt maar alleen de input levert.

Dat maakt het dus des te belangrijker om de best practices te volgen voor de zaken waar je nog wel controle over hebt. Anders wordt het immers steeds lastiger om nog verschil te maken ten opzichte van andere adverteerder.

Benut het aantal koppen en omschrijvingen

Allereerst is het belangrijk zoveel mogelijk verschillende koppen en beschrijvingen op te geven. Hoe meer “munitie” je Google Ads geeft, hoe meer immers geëxperimenteerd en dus geoptimaliseerd kan worden.

Houd daarbij ook rekening met de maximale lengte van de koppen (30 karakters) en beschrijvingen (90 karakters). Ook is het goed om te weten dat Google Ads maximaal drie koppen en maximaal twee beschrijvingen in één advertentie combineert. Echter hoeven niet al die plekken gebruikt te worden.

Licht verschillende dingen uit

Voorkom dat alle koppen en beschrijvingen die je opgeeft saaie variaties op dezelfde boodschap worden. Probeer in iedere kop en beschrijving die je opgeeft een andere USP van je product of dienst uit te lichten. Op die manier profiteer je optimaal van de experimenten die Google Ads draait met je responsieve tekstadvertenties en ontdek je gaandeweg waar je doelgroep écht op aanslaat.

Dat betekent ook dat het een goed idee is om een paar koppen zonder zoekwoord toe te voegen.

Koppen en beschrijvingen vastpinnen

Het hele idee achter responsieve tekstadvertenties is dat Google Ads verschillende combinaties test van de opgegeven koppen en beschrijvingen. Toch heb je nog wat controle over op welke posities dat gebeurt, doordat je koppen kunt vastpinnen en aangeven dat je die kop alleen op positie 1, 2 of 3 vertoond wilt hebben.

Houd er rekening mee dat positie 2 en 3 niet altijd vertoond worden, dus dat ook deze kop niet altijd te zien zal zijn.

Daarnaast kun je ervoor kiezen om in te stellen dat een kop altijd vertoond moet worden, maar dat dit op elke positie kan zijn.

Gebruik deze optie spaarzaam. Het zorgt er weliswaar voor dat je een belangrijke boodschap altijd kunt laten zien, maar het verkleint ook het effect van de roulatie en experimenten die de kracht vormen van de responsieve tekstadvertenties.

Meer weten over SEA? We hebben een hele SEA kennisbank voor je. Allemaal handige artikelen met bruikbare informatie die onze SEA specialisten met alle liefde delen met de wereld!

Veel gestelde vragen over responsieve tekstadvertenties

Wat is een responsieve tekstadvertentie?

Een responsieve tekstadvertentie is een nieuw formaat advertentie voor adverteren in Google. Hierbij genereert Google Ads realtime een advertentie die zo goed mogelijk aansluit bij een zoekopdracht en zoeker. Dat doet Google op basis van door de adverteerder opgegeven koppen en beschrijvingen. 

Responsieve tekstadvertenties zijn dynamische advertenties. Een adverteerder geeft een verzameling koppen, beschrijvingen en andere relevante informatie op. Bij een uitgevoerde zoekopdracht genereert Google Ads vervolgens met die input een advertentie die zo goed mogelijk aansluit op de zoekintentie van de gebruiker.

Als adverteerder kun je per responsieve tekstadvertentie tot 15 verschillende koppen opgeven. Hiervan combineert Google er maximaal drie tot een tekstadvertentie, waarin drie verschillende kop-plaatsen beschikbaar zijn. Kop 1 wordt altijd getoond, kop 2 en 3 verschijnen niet altijd.

Meer weten over Responsieve tekstadvertenties?
Responsieve tekstadvertenties Responsieve tekstadvertenties