Google Multi Client Center is iets wat je niet snel zult gebruiken wanneer je zelfstandig voor jouw bedrijf adverteert via Google. Het is wel een term die je kunt tegenkomen wanneer je besluit om samen te werken met een SEA expert of bureau.
Maar wat is het nu eigenlijk, dat Multi Client Center? Wij geven je graag een kennismaking.
Wat is Multi Client Center?
Multi Client Center (MCC) is een manier om binnen Google Ads meerdere accounts te beheren. Het wordt vooral gebruikt door online marketing bureaus, die Google Ads accounts van meerdere klanten beheren. Ook bedrijven die verschillende accounts voor uiteenlopende doeleinden gebruiken, zetten hier MCC voor in.
Het gebruik van Multi Client Center is dus vooral nuttig wanneer je via één login verschillende Google Ads accounts wilt kunnen beheren. Het bespaart je de tijd en moeite om telkens opnieuw in een ander account te moeten inloggen.
Voor SEA experts doet het Multi Client Center account dus dienst als een soort paraplu account, waar alle beheerde accounts centraal beheerd en bekeken kunnen worden. Vanuit hetzelfde venster en met één inlog.
Wat kun je met een Multi Client Center account?
Er zijn verschillende redenen om gebruik te maken van Multi Client Center. De belangrijkste is uiteraard het hierboven beschreven beheren van meerdere accounts. Laten we eens wat dieper inzoomen op wat deze account manager functie dan precies vergemakkelijkt:
- Veel terugkerende taken van Google Ads beheer – analyseren, optimaliseren, Ad management – worden ondersteund door het dashboard van Multi Client Center.
- Deze inzichten maken het eenvoudiger om meerdere campagnes te vergelijken en in de gaten te houden. Het zoekmachine landschap verandert snel, dus actuele inzichten in hoe je campagnes presteren is essentieel om succesvol te zijn.
- Ook facturering voor verschillende accounts wordt nu op één plek geregeld. Dat is bijvoorbeeld handig wanneer je als bureau voor al je klanten de betaling aan Google regelt, of als e-commerce bedrijf meerdere accounts gebruikt voor verschillende afdelingen.
- Het MCC dashboard maakt het bovendien eenvoudiger om nieuwe Google Ads accounts toe te voegen.
Voor wie is Multi Client Center nou écht handig?
Wanneer je als zelfstandige ondernemer – of marketeer in dienst van een bedrijf – zelf online adverteert voor je bedrijf, zul je vermoedelijk niet met een Multi Client Center account werken. Het voegt in jouw geval simpelweg te weinig toe, omdat je maar één Google Ads account beheert.
Zoals hierboven al benoemd werd, is MCC in eerste instantie bedoeld voor online marketing bureaus en andere professionals die de accounts van meerdere klanten beheren. Voor hen is het immers een grote tijdsbesparing om niet telkens opnieuw te hoeven inloggen wanneer er aan de campagnes van een andere klant gewerkt moet worden.
Daar komt bij dat het voor een SEA expert met de verantwoordelijkheid voor meerdere accounts heel waardevol is om regelmatig op één plek een snelle check te kunnen doen van hoe alle campagnes ervoor staan. Dit stelt de expert namelijk in staat om snel in actie te komen wanneer de resultaten in één van de accounts tegen lijken te vallen.
Hoewel we hierboven ook de mogelijkheid noemden van een groot bedrijf met accounts voor meerdere afdelingen, wordt dat in de meeste gevallen opgelost met meerdere campagnes binnen hetzelfde account. Toch kan het zo zijn dat er – dan wel door onwetendheid bij het opzetten, dan wel om andere redenen – voor is gekozen om verschillende Google Ads accounts te gebruiken. Ook dan kan Multi Client Center een waardevolle toevoeging zijn.