Wanneer je overweegt om te starten met adverteren in Google, is het logisch dat je je afvraagt wat Google Ads kost. Zo kun je inschatten of het betaalbaar is voor jouw bedrijf. Helaas is er geen eenduidig antwoord te geven op de vraag wat Google Ads kost.
Gelukkig staat daar tegenover dat je veel van die kosten zelf onder controle hebt. Hieronder kijken we naar de verschillende variabelen die deze kostprijs beïnvloeden, om jou een beeld te geven van wat Google Ads kost voor jouw business. Ook voor bedrijven die al adverteren in Google is het onder controle krijgen van hun Ads-kosten waardevol.
Je Google Ads kosten onder controle houden
Je Google Ads kosten onder controle houden is een essentieel onderdeel van online adverteren. Het is immers niet voor niets een cliché dat je je geld maar één keer kunt uitgeven. Dat geldt zonder meer voor adverteren in zoekmachines.
De kosten van Google Ads controleren begint bij je dagbudget. Daarmee zorg je ervoor dat je niet meer uitgeeft dan je kunt veroorloven. Vervolgens is het natuurlijk zaak om voor dat budget zoveel mogelijk waarde terug te krijgen in de vorm van kliks, leads en verkopen.
Daarvoor is het dan weer belangrijk om de kosten die je betaalt per actie (meestal een klik) zo laag mogelijk te houden. Want hoe lager die kosten, hoe meer je uit je beschikbare budget kunt halen.
Deze factoren hebben invloed op de kosten van Google Ads
Zoals gezegd is het moeilijk om een eenduidig antwoord te geven op wat de kosten van Google Ads zijn. Dat komt doordat er veel factoren zijn die deze kosten beïnvloeden, waaronder:
- De branche waarin je actief bent. Je zult begrijpen dat een advertentie voor een elektrische auto per klik duurder is dan een advertentie voor een prentenboek. Grofweg kun je ervan uitgaan dat hoe hoger de potentiële waarde van een klant of lead in jouw branche, hoe hoger ook de kosten zijn om die leads en klanten via Google Ads binnen te halen.
- Ook de customer journey heeft invloed op de Google Ads kosten. In het voorbeeld van de elektrische auto tegenover het prentenboek, zullen de kosten voor de auto bijvoorbeeld nog verder oplopen doordat iemand via meerdere advertenties benaderd zal moeten worden voordat hij uiteindelijk de auto aanschaft, terwijl het prentenboek veel sneller al bij de eerste advertentie zal worden verkocht.
- Trends maken dat de kosten om te adverteren voor sommige producten nog verder op zullen lopen. Dat kunnen tijdelijke trends zijn, maar ook periodieke trends. Zo kun je ervan uitgaan dat de Google Ads kosten voor ons prentenboek in november en december – voorafgaand aan Sinterklaas en Kerst – hoger zullen zijn dan in de zomer.
- Tot slot heb jijzelf als adverteerder natuurlijk ook veel invloed op de kosten van de kosten die je maakt met Google Ads. Allereerst via je ingestelde budget, maar ook op de kosten die je per klik maakt heb je invloed.
Over die laatste factor heb je zelf natuurlijk het meeste controle. Daarvoor is het goed om te begrijpen hoe Google Ads je kosten per klik (CPC) bepaalt.
Hoe bepaalt Google Ads de kosten die je per klik betaalt?
Uiteindelijk draait het in Google Ads natuurlijk om met je beschikbare budget zoveel mogelijk acties (kliks, en dus websitebezoekers) te halen. Daarom zijn in Google Ads de kosten die je per klik betaalt erg belangrijk. Hoe lager die kosten, hoe meer kliks (en dus potentiële klanten) je voor hetzelfde geld binnenhaalt.
De uiteindelijke CPC wordt bepaalt door de veiling die Google Ads gebruikt om de rangschikking te bepalen. Factoren die deze kosten per klik beïnvloeden zijn:
- De kwaliteitsscore van je ads, op basis van onder andere de relevantie van je advertentie en landingspagina ten opzichte van de zoekopdracht en de verwachte CTR.
- Samen bepalen je maximale bod en je kwaliteitsscore op welke positie je advertentie verschijnt. Je bod vermenigvuldigd met de kwaliteitsscore geeft een Ad Rank en hoe hoger dit getal, hoe hoger je advertentie verschijnt.
- Vervolgens betaal je alleen wanneer iemand ook echt op je advertentie klikt. Je betaald niet persé je maximale bod. In plaats daarvan heeft ook de advertentie (en diens rang) invloed.
Jouw uiteindelijke CPC komt dan namelijk uit op:
(Ad Rank van de advertentie onder jou) / (Jouw kwaliteitsscore) + €0,01 = CPC
Een uitgebreidere uitleg van hoe deze prijzen worden berekend, kun je vinden in ons artikel over hoe de Google Ads veiling werkt. Daarmee krijg je nog meer inzicht in hoe deze prijzen worden bepaald (en hoe jij ze kunt beïnvloeden) en hoe de Google Ads kosten die jij maakt dus zijn opgebouwd.