Gelukkig staat daar tegenover dat je veel van die kosten zelf onder controle hebt. Hieronder kijken we naar de verschillende variabelen die deze kostprijs beïnvloeden, om jou een beeld te geven van wat Google Ads kost voor jouw business. Ook voor bedrijven die al adverteren in Google is het onder controle krijgen van hun Ads-kosten waardevol.
In dit artikel gaan we in op:
Je Google Ads kosten onder controle houden is een essentieel onderdeel van online adverteren. Het is immers niet voor niets een cliché dat je je geld maar één keer kunt uitgeven. Dat geldt zonder meer voor adverteren in zoekmachines.
De kosten van Google Ads controleren begint bij je dagbudget. Daarmee zorg je ervoor dat je niet meer uitgeeft dan je kunt veroorloven. Vervolgens is het natuurlijk zaak om voor dat budget zoveel mogelijk waarde terug te krijgen in de vorm van kliks, leads en verkopen.
Daarvoor is het dan weer belangrijk om de kosten die je betaalt per actie (meestal een klik) zo laag mogelijk te houden. Want hoe lager die kosten, hoe meer je uit je beschikbare budget kunt halen.
Zoals gezegd is het moeilijk om een eenduidig antwoord te geven op wat de kosten van Google Ads zijn. Dat komt doordat er veel factoren zijn die deze kosten beïnvloeden, waaronder:
Over die laatste factor heb je zelf natuurlijk het meeste controle. Daarvoor is het goed om te begrijpen hoe Google Ads je kosten per klik (CPC) bepaalt.
Uiteindelijk draait het in Google Ads natuurlijk om met je beschikbare budget zoveel mogelijk acties (kliks, en dus websitebezoekers) te halen. Daarom zijn in Google Ads de kosten die je per klik betaalt erg belangrijk. Hoe lager die kosten, hoe meer kliks (en dus potentiële klanten) je voor hetzelfde geld binnenhaalt.
De uiteindelijke CPC wordt bepaalt door de veiling die Google Ads gebruikt om de rangschikking te bepalen. Factoren die deze kosten per klik beïnvloeden zijn:
Jouw uiteindelijke CPC komt dan namelijk uit op:
(Ad Rank van de advertentie onder jou) / (Jouw kwaliteitsscore) + €0,01 = CPC
Een uitgebreidere uitleg van hoe deze prijzen worden berekend, kun je vinden in ons artikel over hoe de Google Ads veiling werkt. Daarmee krijg je nog meer inzicht in hoe deze prijzen worden bepaald (en hoe jij ze kunt beïnvloeden) en hoe de Google Ads kosten die jij maakt dus zijn opgebouwd.
Meer weten over SEA? We hebben een hele SEA kennisbank voor je. Allemaal handige artikelen met bruikbare informatie die onze SEA specialisten met alle liefde delen met de wereld!
Wat een goed budget is voor Google Ads, is afhankelijk van verschillende factoren. Allereerst de industrie waarin je actief bent, maar ook bijvoorbeeld de kwaliteit van je advertenties en je website, en van je belangrijkste doelstellingen met de ads.
Hoeveel je kan verdienen met Google Ads hangt af van veel factoren. Bijvoorbeeld van de kosten die je per klik betaalt en hoe goed je deze kliks converteert tot betalende klanten. Daarnaast is natuurlijk ook de opbrengst per klant van belang. In theorie is wat je kunt verdienen met Google Ads eindeloos, zolang elke geïnvesteerde euro maar €1,01 oplevert.
Wat Google Ads kost per maand, is helemaal afhankelijk van jou. Je bepaalt namelijk zelf wat je per maand wilt besteden via je beschikbare budget. Daarnaast heb je invloed op de kosten per klik die je maakt, via bijvoorbeeld de kwaliteit van je advertenties en van de landingspagina’s waar je naar verwijst.