We gaan je stap voor stap meenemen in het aanmaken van jouw Google Ads account. Ook lees je waar je vooraf rekening mee moet houden.
In dit artikel gaan we in op:
Een Google Ads account maken is noodzakelijk om te kunnen adverteren op Google. Dit account is namelijk het controlecentrum van jouw zoekadvertenties.
In je account kies je het type campagne dat je wilt opzetten (Display, tekstadvertenties, etc.), welk budget je wilt hanteren, op welke zoekwoorden je wilt dat jouw advertenties vertoond worden en hoe die advertenties eruit komen te zien.
Kortom: een Google Ads account aanmaken is een onmisbaar onderdeel van een online marketing strategie. Tijd om daarmee aan de slag te gaan dus.
Zoals je zult zien is het opzetten van een Ads account vrij eenvoudig. Toch zijn er een een aantal zaken om rekening mee te houden, voordat je straks met succes kunt adverteren. Voordat we naar het opzetten van het account zelf gaan maken, werpen we daarom eerst een blik op deze belangrijke basis.
Bedenk dat je op het punt staat om geld uit te geven om zoekers naar je website te krijgen. Jouw doel met ze naar je site lokken, is natuurlijk dat die gespendeerde advertentiebudgetten zich terugverdienen in leads, klanten en omzet.
Zorg er daarom – nog voordat je ook maar een euro uitgeeft in Google Ads – voor dat je kwalitatieve landingspagina’s hebt om die zoekers straks op te ontvangen. Op die manier zorg je er niet alleen voor dat je geen onnodige budgetten verspilt, maar ook dat je direct betrouwbare data en inzichten verzamelt zodra je campagnes starten. Je krijgt namelijk een veel beter beeld van wat Google Ads voor jou kan opbrengen dan wanneer je bezoekers op slecht bruikbare pagina’s laat landen.
Voordat je een Google Ads account maakt, is het goed om je er bewust van te zijn dat je niet binnen no-time gouden bergen moet verwachten. Je gaat niet direct de optimale resultaten zien die Google campagnes jou kunnen opleveren: SEA draait namelijk ook om analyseren en optimaliseren en er is nu eenmaal wat tijd nodig om de benodigde inzichten te verzamelen.
Wat ons brengt bij bewustzijn nummer 3.
Na het aanmaken van je Google Ads account ben je er nog niet. Sterker nog: het echte werk begint pas na het maken van je account. Zeker wanneer adverteren via Google nieuw voor je is, zul je namelijk moeten leren hoe je dat aanpakt. Dat kost tijd en moeite.
Daarnaast zul je in het begin meer tijd kwijt zijn aan het monitoren, analyseren en optimaliseren van je campagnes. Simpelweg je advertenties aanzetten en achterover leunen kost je onnodige hoge budgetten en klikprijzen.
Houd er ook rekening mee dat je in het begin een hogere prijs betaalt per klik of conversie. Je campagnes – en de algoritmes van Google Ads – hebben namelijk tijd nodig om de sweet spot te vinden waar het meeste rendement uit je advertentiebudget wordt gehaald. Als de kosten en daaruit voortkomende opbrengsten in het begin tegenvallen, is dat dus geen reden om meteen de handdoek in de ring te gooien.
Tot slot is het belangrijk om vooraf duidelijk te hebben welke conversies voor jou belangrijk zijn, maar vooral ook wat zo’n conversie waard is. Alleen op die manier kun je straks namelijk beoordelen of het geïnvesteerde budget de moeite waard is geweest, of dat je campagnes je meer kosten dan ze opleveren.
Daarbij is het belangrijk om te onthouden dat niet elke conversie in omzet is uit te drukken. Wanneer jij bijvoorbeeld vooral de naamsbekendheid of het bereik van je merk wilt vergroten, kunnen bezoeken aan de homepage of inschrijvingen voor je nieuwsbrief een waardevol doel zijn. Dan is het juist belangrijk om voor jezelf duidelijk te hebben hoeveel zo’n conversie jou waard is.
Goed, nu we de basis uit de weg hebben is het dan eindelijk tijd om je Google Ads account aan te maken. Zoals gezegd: moeilijk is het niet, je moet gewoon even weten waar je moet beginnen.
Om een Google Ads account aan te maken, heb je een algemeen Google account nodig. Wanneer je Gmail gebruikt, dan betekent dit dat je al zo’n account hebt. Anders moet je er eerst een aanmaken via accounts.google.com.
Wanneer je alleen privé Google account hebt en een Google Ads account wilt aanmaken voor je eigen bedrijf of werkgever, dan kun je er bovendien voor kiezen om eerst een apart Google account te maken dat je gebruikt voor het beheer van je Google Ads account.
Vervolgens komt het daadwerkelijke aanmaken van je Google Ads account. Ga naar ads.google.com en kies voor “Nu starten”.
Vervolgens krijg je een scherm te zien waar op je kunt kiezen “als wie” je Google Ads wilt gebruiken. Hier selecteer je het Google account waar je het Ads account aan wilt koppelen.
Hierna neemt de setup wizard van Google Ads je al direct mee in het maken van je eerste campagne. Geen zorgen: je kunt deze stappen gewoon doorlopen en de campagne vervolgens pauzeren wanneer je nog niet zover bent om al te starten.
Dat was eigenlijk al alles wat je moet doorlopen om je Google Ads account te maken, gefeliciteerd! Zoals je hierboven kon zien, ga je als volgende stap direct de campagne creatie in. Ook hier voert Google Ads je automatisch door het proces, maar het is aan te raden om je in te lezen over deze volgende fase, zodat je weet wat je kunt verwachten.
Hiervoor verwijzen we je graag door naar ons artikel over campagnes opzetten.
Meer weten over SEA? We hebben een hele SEA kennisbank voor je. Allemaal handige artikelen met bruikbare informatie die onze SEA specialisten met alle liefde delen met de wereld!
Een Google Ads account is de plek waar je jouw campagnes om te adverteren binnen het netwerk van Google kunt opzetten, beheren en optimaliseren. Via het account kun je bepalen wat je doelen zijn, welke zoekwoorden je wilt targeten en optimaliseer je de besteding van je budget.
Voor het gebruiken van Google Ads heb je een Google account nodig, dat je gebruikt om een Google Ads account aan te maken. Daarnaast heb je een website nodig. Ook is het belangrijk om rekening te houden met de tips uit dit artikel voor je een Google Ads account aanmaakt.
Ja, een Google Ads account aanmaken is volledig gratis. Je gaat pas betalen wanneer je daadwerkelijk een campagne maakt en publiceert. Dan betaal je op basis van prestaties: pas wanneer iemand op jouw advertentie klikt. Dit controleer je via het instellen van een dagbudget.