Het targeten op basis van zoekwoorden is het meest bekend, maar ook doelgroeptargeting heeft veel te bieden in Google Ads. Daarom nemen we je graag mee in de mogelijkheden, om jou ook de kracht te laten zien.
In dit artikel gaan we in op:
Doelgroeptargeting is een manier om binnen Google Ads te bepalen aan wie jij je advertenties wilt laten zien. In plaats van zoekwoorden, maak je gebruik van verschillende doelgroepen in Google Ads die aansluiten bij jouw beoogde ontvanger van de advertentie.
Er zijn verschillende doelgroepen die je hiervoor kunt inzetten. Hieronder geven we je een overzicht van de belangrijkste, zodat je een beter idee krijgt van de mogelijkheden die doelgroeptargeting te bieden heeft.
Er zijn verschillende redenen om je zoekmachine advertenties te targeten op basis van doelgroepen. Een aantal voordelen van doelgroepen zijn bijvoorbeeld:
De voordelen van het werken met doelgroepen worden vanzelf nog duidelijker wanneer we bespreken welke doelgroepen er zijn.
De kracht van doelgroeptargeting zit hem in de diversiteit van doelgroepen die je voor je targeting kunt inzetten. Hieronder maak je kennis met de belangrijkste doelgroepen, voor een beter inzicht in de mogelijkheden die ze bieden.
We beginnen met vier kant-en-klare doelgroepen van Google Ads, die zijn samengesteld op basis van bij Google bekende gegevens van de gebruikers.
Dit type doelgroep gaat verder dan targeting op basis van de standaard demografische gegevens als leeftijd en geslacht. Targeting binnen deze doelgroep richt zich bijvoorbeeld op:
Zoals de naam al doet vermoeden, gaat het hierbij om het targeten van doelgroepen op basis van hun interesses en voorkeuren. Je bereikt bijvoorbeeld doelgroepen die:
Deze doelgroep bestaat uit mensen die zich voorbereiden op een bepaalde aanschaf, gebaseerd op het gedrag dat ze online vertonen, zoals recente aankopen. Op die manier kun je deze doelgroeptargeting dus inzetten voor bewustzijnscampagnes met een hoge mate van (koop-)intentie.
Doelgroepen op basis van levensgebeurtenissen targeten mensen waar een bepaalde grote gebeurtenis speelt. Voor veel adverteerders zijn dat uitermate interessante doelgroepen om te targeten, omdat zo’n levensgebeurtenis vaak de nodige aankopen met zich meebrengt. Denk aan mensen die:
Behalve deze doelgroepen van Google Ads zelf, kun je bij doelgroeptargeting ook gebruik maken van je eigen data segmenten. Daarbinnen herkennen we twee belangrijke doelgroepen.
Met remarketing target je specifiek mensen die al eerder je website of app bezochten. Dit is een krachtige manier om opnieuw in beeld te komen bij mensen die al gedeeltelijk bekend met je zijn en daardoor een hogere kans op conversie hebben.
Bij deze targeting zijn je bestaande klanten de doelgroep. Ideaal wanneer je een speciale korting of nieuw product wilt marketen onder mensen die al bekend zijn met je merk en misschien zelfs fan zijn.
Met doelgroeptargeting op basis van vergelijkbare segmenten, tenslotte, bereik je mensen die dezelfde interesses hebben als bestaande klanten of website bezoekers. Google Ads matcht hier als het ware de kennis over je bestaande doelgroepen met andere Google gebruikers om meer vergelijkbare mensen te kunnen bereiken.
Meer weten over SEA? We hebben een hele SEA kennisbank voor je. Allemaal handige artikelen met bruikbare informatie die onze SEA specialisten met alle liefde delen met de wereld!
Doelgroeptargeting is een vorm van advertentie targeting binnen Google Ads. In plaats van gebaseerd op bepaalde zoekwoorden, bereik je mensen omdat ze in een bepaalde doelgroep vallen.
Een in market doelgroep bestaat uit mensen die een potentiële klant zijn voor een bepaalde service of product. Ze zijn de oriëntatiefase voorbij en zijn klaar om tot aankoop over te gaan.
Een affiniteitsdoelgroep bevat mensen op basis van een bepaalde interesse, zoals koken of sport. Op basis van die interesse kun je mensen targeten met je Google Ads advertenties.