De CPC is binnen Google Ads één van de belangrijkste factoren die het succes van je campagnes beïnvloeden. Met de CPC (de Cost Per Click, oftewel de kosten per klik) wordt namelijk aangegeven hoeveel het kost wanneer één iemand op jouw advertentie klikt.
Daarmee is de CPC dus de prijs die je betaalt voor één websitebezoeker. Hoe lager die CPC is, hoe meer bezoekers je dus voor jouw advertentiebudget terugkrijgt. Het is voor adverteerders daarom belangrijk om de CPC goed te begrijpen, zodat ze zoveel mogelijk zichtbaarheid en resultaat kunnen boeken met hun campagnes.

Wat is CPC?
CPC is de Cost Per Click (kosten per klik), oftewel het bedrag dat je betaalt voor iedere klik op één van jouw advertenties in een SEA campagne. Die CPC wordt bepaalt door verschillende factoren, zoals jouw maximale bod en je kwaliteitsscore. Ook de scores van de advertenties waarmee jij concurreert hebben invloed.
We hoeven jou als ondernemer dus niet te vertellen dat de CPC een belangrijke metric is om in de gaten te houden. Je acquisitiekosten – hoeveel het je kost om een nieuwe klant aan te trekken – hebben immers een grote impact op de vraag of je nog winst kunt maken of dat een nieuwe klant je alleen maar geld kost.
Toch is het belangrijk om nog iets bewuster stil te staan bij de impact van de CPC op je SEA campagnes.

Waarom is CPC zo belangrijk voor het succes van je campagnes?
We zagen al dat de CPC wordt bepaald door verschillende factoren. Op haar beurt heeft de CPC natuurlijk ook weer flinke invloed op jouw advertentiebudget. Want hoe hoger de kosten per klik oplopen, hoe hoger jouw dagbudget natuurlijk moet zijn om hetzelfde aantal mensen te kunnen bereiken.
Wanneer de CPC te hoog wordt, kom je ROAS (Return On Advertising Spend) onder druk te staan. Je geeft dan zoveel geld uit aan het aantrekken van websitebezoekers, dat je dat geld maar moeilijk of helemaal niet terugverdient in de vorm van nieuwe klanten. Dat wil je natuurlijk voorkomen, dus is het zaak om de CPC zo laag mogelijk te houden.
Hoe houd je de CPC zo laag mogelijk?
Je CPC laag houden is een belangrijk onderdeel van een effectieve SEA campagne. Maar hoe pak je dat aan?
Zoals je hierboven kon lezen, staat de CPC niet op zichzelf. Naast het bod dat je doet voor een bepaald zoekwoord, wordt het ook bepaalt door je kwaliteitsscore. Dat betekent dat je de CPC kunt drukken door behalve naar je budget, ook te kijken naar:
- De CTR van je advertenties, oftewel hoe vaak er op jouw advertentie geklikt wordt als een percentage van het aantal keren dat hij vertoond werd. Overtuigende en kwalitatieve ads halen een betere CTR, laten daarmee zien relevanter te zijn en hebben doorgaans een lagere CPC.
- Zoekrelevantie is natuurlijk ook een belangrijke factor en van grote invloed op de relevantie – en dus de kwaliteitsscore – van jouw advertenties. Daar komt nog bij dat advertenties met een lage relevantie vaak niet alleen onnodig hoge CPC’s hebben, maar ook nog eens veel irrelevante kliks opleveren.
- De landingspagina tenslotte bepaalt mede de kwaliteitsscore die jouw advertentie krijgt en is dus van invloed op de CPC. Probeer zo relevant mogelijk te zijn voor de zoekintentie waar je op adverteert, dan betaal je al snel flink minder per klik. Bovendien wordt de kans groter dat iemand die doorklikt en op jouw landingspagina terecht komt, uiteindelijk ook converteert.