Broad match is het matching type in Google Ads dat het meeste bereik oplevert. Hoewel dat klinkt als iets goeds, maakt dat het ook juist een type zoekwoord om voorzichtig mee om te springen. De verspilling van budget aan minder relevante kliks ligt op de loer.
Hieronder lees je daarom wat je moet weten om op de juiste manier met brede zoekwoorden om te gaan. Wat zijn het voor zoekwoorden en hoe gebruik je ze efficiënt?
Wat is broad match?
Broad match – of brede zoekwoorden – is één van de match types waar je uit kunt kiezen binnen Google Ads. Het wil zeggen dat een zoekmachine in de breedste zin matches maakt tussen zoekopdrachten en de door jou ingestelde woorden die je advertenties moeten activeren.
Met breed zoeken zorg je ervoor dat ook zoekopdrachten die gerelateerd zijn aan jouw ingestelde zoekwoord ervoor zorgen dat je advertenties geactiveerd worden.
Google definieert breed zoeken zelf als volgt:
“Advertenties kunnen worden weergegeven voor zoekopdrachten die gerelateerd zijn aan uw zoekwoord. Hieronder kunnen zoekopdrachten vallen waarin de zoekwoord termen niet zijn opgenomen. Zo kunt u meer bezoekers naar uw website trekken, hoeft u minder tijd te besteden aan de samenstelling van zoekwoordenlijsten en kunt u uw geld uitgeven aan zoekwoorden die werken. Breed zoeken is het standaard zoektype dat aan al uw zoekwoorden wordt toegewezen omdat dit het uitgebreidste is. Dit betekent dat u geen ander zoektype hoeft op te geven (zoals exact zoekwoord, woordgroep of een uitgesloten zoektype).”
Door een zoekterm als breed zoekwoord op te geven binnen Google Ads, kies je dus een term die gerelateerd is aan je business en zorg je voor zoveel mogelijk matches tussen zoekgedrag en je advertenties. Het voordeel is dat je veel mensen zult bereiken met je campagne. Een belangrijk nadeel is dat dit ook betekent dat je budget (gedeeltelijk) op gaat aan bezoekers die minder relevant voor je zijn.
Het belang van brede zoekwoorden
Laten we eerst eens kijken naar wat broad match te bieden heeft voor je zoek campagnes.
Via brede zoekwoorden kom je nieuwe zinnen en zoekwoorden op het spoor die volgens zoekmachines relevant zijn voor jouw business. Je ontdekt zoekopdrachten waar je misschien zelf niet aan gedacht had, maar die jou wel interessant websiteverkeer op kunnen leveren. Met andere woorden: via broad match vergroot je je bereik en kun je nieuwe potentiële doelgroepen ontdekken.
Bovendien is het goed om je te beseffen dat dit de standaard optie is waar je zoekwoorden in Google Ads in worden gezet. Wanneer je zoekwoorden “blanco” in je campagnes toevoegt (dus zonder symbolen die een bepaalde specificatie meegeven), dan is hierop broad matching van toepassing. Daarom is het belangrijk om je te beseffen wat dit voor je campagnes kan betekenen.
Het belangrijkste nadeel ligt namelijk in het verlengde van het zojuist omschreven voordeel: je adverteert op (en besteedt dus budget aan) zoekwoorden en -opdrachten die je zelf niet uitgekozen zou hebben. Daarmee verbreed je weliswaar je horizon, maar het betekent ook dat er waardevol klik budget opgaat aan irrelevante zoekopdrachten en bezoekers.
Het is dan ook belangrijk om broad match zoekwoorden te gebruiken om je horizon te verbreden, maar er niet uitsluitend op te vertrouwen. Een gezonde matching strategie maakt gebruik van brede zoekwoorden om een groter net uit te werpen, gecombineerd met negatieve zoekwoorden, phrase zoekwoorden en exacte zoekwoorden om de resultaten te verfijnen.