Google Ads editor is een gratis tool van Google die nuttig is voor iedereen die SEA campagnes managet. De editor kan je namelijk helpen bij het overzichtelijk beheren van grote(re) campagnes.
Dat maakt het een waardevolle tool om kennis mee te maken. Ontdek wat de Ads editor voor jou kan betekenen.
Wat is Google Ads editor?
Google Ads editor is een gratis, downloadbare tool van Google. De tool is bedoeld om het managen van omvangrijke SEA campagnes te vereenvoudigen en centraal te kunnen managen. Zo kun je de editor gebruiken voor zaken als:
- Biedingen op meerdere zoekwoorden verhogen of verlagen
- Grote onderdelen van je campagnes tegelijk bewerken (een lijst van zoekwoorden of een groep advertentieteksten verplaatsen of aanpassen bijvoorbeeld)
- In één keer grote aantallen zoekwoorden aanpassen van of naar broad, phrase of exact match
- Het overzichtelijk opsporen en aanpassen van URL’s in al je campagnes
- Advertenties offline bewerken voordat je ze live plaatst
De Google Ads editor is niet online te gebruiken zoals de meeste Google Ads tools, maar moet als app worden gedownload.
Daarnaast biedt Google een uitgebreide handleiding waar precies staat beschreven hoe je verschillende taken uitvoert met de Ads editor. Waaronder (maar niet beperkt tot):
- Accounts en statistieken downloaden
- Aanpassingen delen en beoordelen
- Fouten opsporen
- Meerdere accounts beheren
- Instellingen
- Aanpassingen publiceren
- Installatie
Google Ads editor gebruiken
Nadat je hierboven de editor gedownload hebt, is het allereerst tijd om een account in de editor te downloaden. Hiervoor ga je als volgt te werk binnen de editor:
Klik op “accounts” om de account manager te openen
Kies voor “toevoegen”
Log in op je Google Ads account en kies het gedeelte van het account dat je wilt downloaden
Wanneer je tevreden bent met de gemaakte selectie van campagnes, start je de download
Vervolgens kun je in de Google Ads editor wijzigingen aanbrengen in je campagnes, zonder dat deze direct doorgevoerd worden in je account. Op die manier kun je dus aanpassingen maken en deze bijvoorbeeld eerst delen met collega’s voordat ze ook echt actief worden.
Benieuwd hoe je een specifieke aanpassing doorvoert? Navigeer dan naar de handleiding waar we hierboven naar linkten en zoek het onderwerp waar jij in de editor mee aan de slag wilt.
Ben je tevreden met de gemaakte wijzigingen? Dan is de laatste stap het publiceren van de wijzingen naar je Google Ads account. Daarmee zorg je ervoor dat de gemaakte wijzigingen actief worden binnen je campagnes: tot die tijd hebben je wijzigingen hier dus geen effect op.