Dankzij Google Analytics krijg je gratis en voor niets toegang tot een berg aan informatie over het gebruik van je website. Dat maakt Google Analytics voor conversie optimalisatie van onschatbare waarde, want die data is essentieel om je conversies te kunnen verbeteren.
Enig nadeel? Google Analytics is zo uitgebreid dat het nogal overweldigend kan zijn waar je moet beginnen. En je weet natuurlijk dat beginnen, experimenteren en verbeteren het halve werk zijn bij CRO. Om dus te voorkomen dat je verlamt raakt door alle mogelijkheden, helpen wij je in de actiestand te komen met de belangrijkste inzichten die Google Analytics je biedt voor CRO.
Waarom Google Analytics voor CRO onmisbaar is
Google Analytics is voor CRO een onuitputtelijke en waardevolle bron van data. De tool is door Google opgericht om website eigenaars te helpen om meer uit hun website te halen. Achterliggende gedachte is natuurlijk dat hoe succesvoller websites erin zijn bezoekers hun doel te helpen bereiken, hoe beter dat ook is voor de zaken van Google.
Er is Google dus veel aan gelegen dat sites gebruiksvriendelijk zijn en goed converteren. Het is dan ook niet gek dat Google Analytics er helemaal op is gericht om te analyseren hoe mensen een website gebruiken, hoe ze er overheen bewegen en waar mogelijke knelpunten zitten. Kortom: Google Analytics verzamelt precies die data waar je voor CRO gebruik van wilt maken.
Wat betekent de overstap naar GA4 voor CRO?
Met de overstap van UA naar GA4 zet Google Analytics eigenlijk alleen maar meer in op conversies. Waar in UA (Universal Analytics) de focus lag op paginaweergaven, draait in GA4 alles om events, oftewel gebeurtenissen. Daardoor wordt Google Analytics voor CRO alleen maar een nog waardevollere tool.
Top Google Analytics data voor CRO
We hadden natuurlijk beloofd om je op weg te helpen met wat van de belangrijkste data die je in Google Analytics kunt vinden voor je CRO inspanningen. Dus daar gaan we.
1. Conversies per browser en apparaat
Als Google Analytics ergens goed in is, is het wel het analyseren van verkeersstromen vanuit verschillende bronnen. Door deze rapporten te bestuderen, kijk je als het ware door de lens van al die verschillende apparaten en browsers naar je site. Wanneer je opvallende verschillen spot – zoals dat de cijfers in Opera aanzienlijk slechter zijn dan in Firefox en Google Chrome – dan kun je uitzoeken wat er bij die specifieke browser of dat specifieke apparaat gebeurt wat dit kan verklaren. Je zal niet de eerste zijn die er op deze manier achter komt dat een belangrijk formulier in een andere browser plotseling niet werkt.
2. Gedrag via events
Zoals we al zeiden: GA4 hect nog veel meer waarde aan gebeurtenissen dan de vorige versie van Google Analytics. Voor CRO is dat top: door events te tracken krijg je namelijk optimaal inzicht in het gedrag van je gebruikers, maar kun je bijvoorbeeld ook analyseren over welke verkeersbronnen dat gedrag vaker (of juist relatief weinig) vertonen.
3. Snelheid per browser
Behalve de prestaties op verschillende apparaten en in verschillende browsers, kun je ook snelheden in browsers vergelijken. Zelfs wanneer de conversies niet opvallend verschillen, kun je op die manier wel in beeld krijgen of gebruikers van een bepaalde browser misschien meer irritatie zullen ervaren wanneer ze je site bezoeken.
4. Site search
Krachtig in zijn eenvoud: een overzicht van zoekopdrachten op je website. Dit geeft je een heel goed beeld van twee zaken:
- Wat bezoekers van je website belangrijk vinden en snel willen vinden
- Waar diezelfde bezoekers juist moeite mee hebben om het te vinden
Voor iedere bezoeker die iets niet kan vinden en daarvoor een zoekopdracht op je site invult, zijn er gegarandeerd ook meerdere bezoekers die dan maar gewoon afhaken.
5. Prestaties op tijd van de dag
Behalve op bron of apparaat, kun je in Google Analytics ook je CRO prestaties op verschillende tijden van de dag vergelijken. Dit geeft je een goed inzicht in hoe je doelgroep zich online gedraagt en het kan je input geven voor de beste momenten om je advertentiebudget te verhogen, een nieuwsbrief uit te sturen of een nieuw artikel te posten.