Om optimaal gebruik te maken van conversie optimalisatie, is het essentieel om de juiste doelstellingen voor je website te bepalen. Zonder doelstellingen weet je niet waar je op stuurt, heb je niets te meten en valt er ook niets te optimaliseren. Sterker nog: je weet niet waar optimalisatie nodig is, omdat je zonder een doel niet weet of je succesvol bent.
Zonder doelstellingen te bepalen, wordt het optimaliseren van de conversie van een website dan een spel van gokken en aannames. Hieronder maak je kennis met een aantal van de meest gebruikte doelstellingen, om je te helpen de juiste voor jouw website te kiezen.
Wat zijn website doelstellingen?
Website doelstellingen zijn alles wat jij met je website wilt bereiken. Een website is een middel om een bepaald doel te bereiken. Je trekt klanten naar die website omdat je wilt dat ze daar iets vinden, leren of geïnspireerd raken een bepaalde actie uit te voeren. Het bepalen van de doelstellingen van je website is een belangrijke stap in het optimaliseren van je website om ervoor te zorgen dat die beter aan je business bijdraagt.
Verderop vind je een aantal van de belangrijkste website doelstellingen, waardoor het begrip waarschijnlijk nog duidelijker zal worden. Eerst willen we nog even kort stilstaan bij het belang van je doelstellingen bepalen.
Waarom website doelstellingen bepalen belangrijk is voor CRO
Zonder doelstellingen, geen conversie optimalisatie van je website. Die optimalisatie draait om het verbeteren van het aantal conversies, oftewel: de mate waarin bezoekers van jouw website de doelen bereiken die voor jou belangrijk zijn. Meer over het bereiken van die doelen kun je lezen in onze uitleg van wat een conversie is.
Optimalisatie van je website hoeft zich niet alleen te richten op conversies, zoals je hieronder zult zien bij de voorbeeld doelstellingen. Ook dan is het belangrijk om te weten wat je wilt bereiken, zodat je kunt beoordelen hoe goed je dat voor elkaar krijgt en waar ruimte is voor verbetering.
Hier is het vooral belangrijk om te beseffen dat het essentieel is om te weten wat de doelstellingen van je website zijn, om de prestaties van je website te kunnen verbeteren.
Je website doelen SMART bepalen
Wanneer marketeers website doelstellingen bepalen, formuleren ze deze via de SMART methode. Dat houdt in dat een doelstelling de volgende kenmerken zou moeten hebben:
- Specifiek: door specifiek te zijn weet je wanneer een doel wel of niet behaald is
- Meetbaar: het moet kwantificeerbaar zijn en in data uit te drukken
- Acceptabel: het doel hoort iets bij te dragen aan je business doelen
- Realistisch: je moet er niet vooraf al vanuit kunnen gaan dat het doel onhaalbaar is
- Tijdsgebonden: er moet een duidelijk moment zijn wanneer het doel wel of niet behaald is
Voorbeelden van website doelstellingen bepalen
Om je op weg te helpen bij het bepalen van je eigen website doelstellingen, zijn hier een aantal praktische voorbeelden, inclusief SMART formulering.
1. Conversie van de website verbeteren
Het verbeteren van conversies is voor veel website eigenaren één van de belangrijkste doelstellingen. Dit is waar conversie optimalisatie (of CRO) om draait. Je doel is ervoor zorgen dat een groter percentage van je bezoekers een bepaalde – voor jou waardevolle – actie onderneemt.
SMART: “In de komende zes maanden verbeteren we de conversie van onze website met 10%. Hiervoor creëren we nieuwe landingspagina’s die aansluiten op de wensen van onze doelgroep en aanzetten tot contact opnemen.”
2. Website verkeer
Door het verbeteren van de conversie op je website zorg je ervoor dat meer mensen actie ondernemen. Een tweede manier om het aantal aanvragen en verkopen via je website te verhogen is natuurlijk door te zorgen voor meer mensen op je site.
SMART: “In de periode Q3 gaan we 10% meer bezoekers naar onze website trekken door de positie van de website in Google te verbeteren met SEO, nieuwe content te publiceren en door extra te investeren in advertentiecampagnes.”
3. E-mail inschrijvingen / leads
Deze doelstelling lijkt erg op nummer 1, want het gaat er ook om dat je bezoekers van je website aanzet een actie te ondernemen. In dit geval om zich in te schrijven op een van je e-maillijsten, door zich aan te melden voor een nieuwsbrief of een e-book te downloaden bijvoorbeeld
Toch is het slim om deze doelstellingen apart op te nemen, omdat conversie zich vaak richt op verkopen of offerte aanvragen. Met deze doelstelling richt je je als het ware op een eerder deel van de klantreis, maar stuur je er ook op dat je beter in contact kunt blijven met bestaande klanten.
SMART: “Het komende jaar groeit de lijst voor onze nieuwsbrief 10% dankzij het inzetten van een waardevolle whitepaper om mensen te verleiden zich in te schrijven.”
SMART: “Door een korting voor een volgende aankoop aan te bieden, zorgen we ervoor dat in Q2 twee keer zoveel klanten zich inschrijven na een aankoop als in Q1.”
4. Automatisering
Ook het automatiseren van taken op je website kan een belangrijke doelstelling zijn. Op die manier zorg je er namelijk voor dat je website een steeds completere online marketingmachine wordt en jij tijd overhoudt voor andere dingen.
SMART: “Aan het einde van dit jaar bespaar ik drie uur per week door het automatiseren van terugkerende taken zoals het opvolgen van leads, inplannen van adviesgesprekken en het onboarden van nieuwe klanten.