Volledige begrippenlijst

De OKR-methode

schrijf je in voor de nieuwsbrief meer info

Objectives and Key Results

Om onze manier van samenwerken concreet vorm te geven gebruiken we de OKR-methode. Dit staat voor ‘Objectives and Key Results’. De kern van OKR is om grote doelen kleiner, behapbaar en vooral haalbaar te maken.  

Om die vertaalslag te kunnen maken ga je periodiek met jouw online strateeg om de tafel. We helpen je je langetermijndoelen (Objectives), wegwijzers (Key Results) en to do’s (Initiatives) helder te krijgen. Daarbij: 

Geef je jaarlijks antwoord op de vraag ‘wat maakt de grootste impact’? Oftewel: op welk langetermijndoel kun je het komende jaar het best sturen om je ambities te realiseren? 

En: evalueren we iedere 90 dagen of we nog op de juiste koers zitten om het jaarlijkse doel te halen. Vanuit hier bepalen we de actiepunten en werkzaamheden voor de komende 90 dagen.

OKR-methode

Vertalen we die OKR-methode naar een concreet stappenplan, dan ziet dat er zo uit:

1. Ambitie en missie bepalen

Jij vertelt ons helder wat je uiteindelijk wil bereiken.

2. Jaarlijkse objectives definiëren

We evalueren jouw jaarplan en sturen bij waar nodig. Dit resulteert in een ijzersterk en goed doordacht plan van wat je het komende jaar wil bereiken, hoe je daar komt en welke (marketing)inspanningen daarvoor nodig zijn.

3. Key results/kwartaalobjectives komende 90 dagen bepalen

We bepalen samen wat je doel voor de komende 90 dagen moet zijn, om je jaarlijkse doel te bereiken.

4. Lijst maken met initiatieven die resultaten mogelijk maken

Wij stellen vast welke taken en processen er concreet uitgevoerd moeten worden om je 90-dagendoel te bereiken.

5. Uitvoeren

Wij gaan aan de slag met het uitvoeren van die taken en processen. Alle taken, en de voortgang hiervan, houden we overzichtelijk bij in Trello.

6. Resultaten evalueren

Na iedere 90 dagen evalueren we de resultaten, identificeren we 3 tot 5 bottlenecks die jouw groei in de weg staan en koppelen we hier initiatieven aan voor de komende 90 dagen.