Loader

Wat is e-mailmarketing?

Online marketing begrippen
 
Online Marketing Begrippen

De term e-mailmarketing is in feite heel duidelijk; het is marketing per e-mail. Potentiële klanten of afnemers ontvangen een e-mail met daarin een aanbod. Er bestaan verschillende vormen van e-mailmarketing met diverse doelstellingen. Wat is e-mailmarketing, hoe bepaal je de juiste vorm en mag je iedereen zomaar mails sturen?

Definitie e-mailmarketing

Bij marketing via e-mail stuur je als aanbieder een mail met daarin een aanbod voor de ontvanger. Dit kan een algemeen aanbod zijn, of een specifiek voorstel aan een individuele ontvanger. Ook veel Nieuwsbrieven per mail vallen onder e-mailmarketing omdat er doorgaans een merk, dienst of product onder de aandacht gebracht wordt. Veel bedrijven en andere organisatie of ondernemers verzamelen mailadressen om zo een succesvolle e-mailmarketing strategie te bepalen.

Waarom marketing via mail?

Hier zijn enkele redenen om e-mailmarketing toe te passen:

  • Producten of diensten aanbieden per mail.
  • Een relatie opbouwen of onderhouden met bestaande klanten.
  • Potentiële klanten converteren tot betalende afnemers.
  • Informatie verstrekken over reeds aangekochte diensten of producten met daarbij een nieuw aanbod of een betere dienst (upselling).
  • Nieuwe producten en diensten onder de aandacht brengen, een vorm van remarketing.

Bij e-mailmarketing weet de aanbieder dat de ontvanger een relatief hoge interesse heeft, in vergelijking met bijvoorbeeld een advertentie of banner op een website of in zoekmachines. Dit stelt de aanbieder ook in staat een meer persoonlijk aanbod te verstrekken.

Houd rekening met de wetgeving

Met de invoer van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) is de privacy van personen online aangescherpt. Volgens deze wetgeving moet een ontvanger specifiek toestemming geven om een mailing te ontvangen, een opt-in systeem dus. Dit kan via inschrijving op een nieuwsbrief of een ander verzoek voor aanmelding. De strekking van de mails moeten aansluiten op de specifieke reden die bij het aanmelden is gesteld. Niet alleen worden ongewenste e-mailmarketing campagnes slecht gewaardeerd, ze zijn met de invoer van de AVG ook strafbaar.

Quick scan

Ontdek binnen één minuut de knelpunten van uw website en weet waar de kansen liggen voor uw onderneming. Met deze vrijblijvende SEO scan analyseert u uw website op meer dan 150 punten, daarnaast krijgt u inzage in hoe de punten verbeterd kunnen worden.

Direct, online een complete analyse met diverse tips en feiten over de zoekmachine optimalisatie van uw website.





 
Online kansenonderzoek

Meer weten over online marketing? Bekijk alle begrippen. Terug naar de begrippenlijst

DoubleWeb: Onze partner in techniek

Technische verbeteringen aan de website worden uitgevoerd door DoubleWeb, ons zusterbedrijf. Met DoubleWeb heeft u technische specialisten binnen handbereik. Ga naar de website

Close