Zoekmachinepositionering is een term die ook wel zoekmachine Optimalisatie, Search Engine Optimization of afgekort SEO wordt genoemd. De positie van een webpagina in een zoekmachine zoals Google bij invoer van relevante zoektermen is van belang voor aanbieders. Dit is mogelijk door websites en individuele pagina’s optimaal in te richten voor het zoekalgoritme en toegankelijk te maken voor webcrawlers. Wat is zoekmachinepositionering en wat zijn de mogelijkheden om de ranking te verbeteren?
In plaats van een URL handmatig in te typen zullen veel gebruikers één of enkele woorden intypen en het zoekwerk aan Google overlaten. Daarom is het voor bedrijven maar ook andere aanbieders van websites van belang om zichtbaar te zijn in zoekmachines. De tweede pagina van de Google zoekresultaten is niet voldoende, met optimalisatie op een website maar ook via andere sites is het mogelijk om de ranking te verbeteren. Met honderden meetpunten binnen het algoritme en methoden die regelmatig aangepast, aangevuld en verbeterd worden, is zoekmachinepositionering tot een specialisme uitgegroeid. Deze diensten worden aangeboden door SEO experts en online marketing deskundigen. Naast organische zoekresultaten is het ook mogelijk om tegen betaling een meer zichtbare positie te verwerven.
In de ruime definitie van zoekmachinepositionering valt naast SEO ook SEA onder deze marketing strategie. Bij zoekmachine Optimalisatie worden webpagina’s dusdanig ontworpen dat ze organisch een hogere positie en daarmee zichtbaarheid verwerven, bij zoekmachine Adverteren wordt er betaald voor een prominente positie op de zoekresultaten pagina’s (SERPs). Hiervoor wordt een veiling model toegepast waarbij de adverteerder een bod plaatst, een looptijd en budget kiest. Wanneer er relevante zoekopdrachten worden ingetoetst kan de advertentie verschijnen. Er is geen garantie voor plaatsing omdat relevantie door het algoritme bepaald wordt. Daardoor zijn de kosten en het bereik niet altijd voorspelbaar.
SEA is een korte termijn strategie terwijl SEO juist op de lange termijn werkt. In praktijk worden beide methoden vaak gecombineerd binnen een marketing campagne.