Een windowshopper is een persoon die etalages van winkels bekijkt zonder de winkel binnen te gaan. Dit is een populaire activiteit voor veel consumenten. Daarom is het van belang voor winkeliers om de etalage zo aantrekkelijk mogelijk in te richten met als doel de shopper over te halen de winkel binnen te treden. Wat is windowshopper en wat heeft rapper 50 Cent hiermee te maken?
Een winkel zonder etalage. Het is mogelijk maar het komt zelden voor. Winkelend publiek loopt niet zomaar een winkel binnen, die moet verleid worden met aantrekkelijke producten of een opvallende inrichting. Een windowshopper loopt van etalage naar etalage zonder ergens naar binnen te lopen. Dit geeft aan dat een mooie etalage niet altijd betekent dat het klanten zomaar over de drempel trekt. De inrichting van een etalage kan functioneel zijn door te laten zien welk aanbod er verkocht wordt, of meer artistiek om het imago van een winkel of merk te versterken.
Webshops op het internet werken anders dan fysieke winkels, shoppen gaat op een andere wijze. Hier kan windowshoppen geïnterpreteerd worden als het openen van meerdere vensters om zo de favoriete opties met elkaar te vergelijken. Aggregaat pagina’s zoals Google Shopping en Beslist.nl laten zoekresultaten van meerdere webshops naast elkaar zien. Daarbij is de prijs meestal doorslaggevend, de identiteit en het karakter van een winkel wordt pas zichtbaar door deze te bezoeken. Daarmee kan een homepage niet als digitaal equivalent van een etalage worden beschouwd.
Window Shopper van 50 Cent is een hiphop nummer dat uitkwam in 2005. De videoclip met fragmenten uit de film “Get Rich or Die Tryin’” begint met Marcus die naar schoenen kijkt door een winkelruit. De Window Shopper lyrics halen uit naar enkele collega rappers die in één versie van het nummer bij naam worden genoemd. De artiest Macklemore parodieerde de extravagante leefstijl van rappers met zijn hit “Thrift Shop”, die gaat over shoppen bij een kringloopwinkel.