Download jouw gratis SEO Checklist!
46 checks voor ijzersterke SEO vriendelijke content

Direct gratis in je mailbox
2.400 marketeers en ondernemers gingen je voor
Wekelijks de beste content in je mailbox

White-hat SEO staat voor zoekmachine optimalisatie, op een wijze die voldoet aan de richtlijnen die ontwikkelaars van zoekmachines stellen. Deze vorm van optimaliseren voor zoekmachines richt zich vooral op de gebruiker. Daarmee is het de tegenhanger van black-hat SEO, waarbij methoden gebruikt worden die niet voldoen aan de richtlijnen. Wat is white-hat SEO en waar liggen de grenzen?

Definitie white-hat SEO?

Het is van belang dat websites gevonden worden in zoekmachines als Google. Door gebruik te maken van Search Engine Optimization (SEO) worden websites beter geïndexeerd met als resultaat een hogere ranking bij zoekopdrachten. De methoden die hiervoor worden toegepast voldoen aan de richtlijnen van bedrijven als Google en Microsoft, en zijn gericht op het verbeteren van de kwaliteit voor de gebruikers. Uiteraard is het wel de bedoeling voor commerciële aanbieders om middels white-hat SEO beter te scoren dan de concurrentie.

White-hat SEO en black-hat SEO

De termen ‘witte hoed’ en ‘zwarte hoed’ komen van de oude (zwart-wit) cowboy films, waarin de helden vaak een witte hoed droegen, en de schurken een zwarte hoed om duidelijk onderscheid te maken tussen de karakters. Bij black-hat SEO worden methoden toegepast die niet voldoen aan de huidige richtlijnen, met als voornaamste doel hoger te ranken om zoveel mogelijk bezoekers te trekken ongeacht de relevantie.

Niet alles is zwart-wit

De oplossing komt doorgaans pas nadat er een probleem is. Toen zoekmachines nieuw waren, was het niet altijd even duidelijk voor website eigenaren en SEO bureaus wat wél mocht en wat niet toegestaan was. Vaker een specifiek woord gebruiken betekende een hogere relevantie in het ‘oude’ Google. Omdat te veel aanbieders hier misbruik van maakten en gewoon de pagina’s vulden met de meest populaire zoekwoorden, werd het zoekalgoritme verbeterd. Een andere methode die vaak werd gebruikt, waren backlinks. Binnen PageRank van Google wordt er veel waarde toegekend aan links die, door middel van linkbuilding, vanuit andere websites naar een pagina verwezen. Voorheen werd hier niet getoetst op relevantie, bedrijven kochten gewoon backlinks van link-farms. Dit zijn geen zaken die nu nog zijn toegestaan, maar in het verleden wel werkten.

Ons advies is daarom om te kijken naar de gebruiker, en daarmee Google in het achterhoofd te houden. Toets je het aan de kwaliteitseisen van een gebruiker? Dan is de kans klein dat de optimalisaties ooit door een algoritme update teniet worden gedaan.

Volg ons online

Regelmatig delen we inhoudelijke kennisvideo’s op YouTube.
Volg ons op Instagram voor minder officiële posts.
Blijf op de hoogte via LinkedIn van blogs en zakelijk nieuws.
Volg ons op Facebook.

Al onze begrippen

a b c d e f g h i j k l m n o p q r s t u v w x y z