Webinar is een samentrekking van ‘web’ en ‘seminar’. Het is een presentatie die rechtstreeks plaatsvindt via het internet waar deelnemers vanaf verschillende locaties kunnen deelnemen. De inhoud kan variëren, bijvoorbeeld een workshop, een training, een lezing of een college. Afhankelijk van de webinar kan deze ook interactief zijn. Wat is een webinar, wat heb je nodig en wat zijn de mogelijkheden?
Om een presentatie te houden is het niet nodig voor de participanten om in dezelfde ruimte samen te komen. Met een camera, microfoon, internetverbinding en presentatie software kan een spreker een webinar organiseren voor deelnemers die zich over de hele wereld kunnen bevinden.
Er zijn programma’s die speciaal gericht zijn op dit soort presentaties zoals Adobe Connect, Livestorm, BigMarker en GoToMeeting. Maar ook een social media platform zoals Facebook of de streaming service Twitch zijn geschikt voor webinars. In tegenstelling tot een vooraf opgenomen presentatie is er bij een webinar meestal een optie tot interactiviteit. Denk aan het stellen van vragen via een chat venster, of het communiceren met deelnemers. Het is voor zowel de organisator als voor de deelnemer van belang om over een betrouwbare internetverbinding te beschikken.
Naast het aanbieden van informatie kan een webinar ook als vorm van online marketing gebruikt worden. Hier zijn drie voorbeelden van commerciële webinars:
De tijdstippen van de webinars moeten vooraf bekend gemaakt worden. Afhankelijk van de inhoud kan de webinar voor een beperkt publiek worden georganiseerd, het is ook mogelijk om de presentatie openbaar te maken.