Download jouw gratis SEO Checklist!
46 checks voor ijzersterke SEO vriendelijke content

Direct gratis in je mailbox
2.400 marketeers en ondernemers gingen je voor
Wekelijks de beste content in je mailbox

Wat is snippet?

Snippet betekent letterlijk ‘fragment’ in het Nederlands, het is een term die regelmatig gebruikt worden in programmeren waarbij kleinere segmenten code hergebruikt worden binnen een groter project. Het kan ook gebruikt worden om fragmenten van websites te laten zien in Google. Wat is snippet en hoe bepaalt Google welke informatie een prominente plaatsing krijgt in de zoekresultaten?

Definitie snippet

Software bestaat uit een groot aantal regels code, het zou niet efficiënt zijn om iedere regel steeds opnieuw in te geven. Door delen code te kopiëren en plakken kunnen applicaties veel sneller gebouwd worden. Als het identieke functionaliteit betreft hoeft dit niet ten koste te gaan van de kwaliteit, bij codering in hapklare brokken is het wel mogelijk dat het resultaat minder goed functioneert dan code die volledig is geoptimaliseerd.

Een andere vorm van hergebruik van code zonder kennis van programmeren is het toepassen van plugins. Dit zijn kleine applicaties die binnen een groter geheel functioneren maar niet op zichzelf werken. Denk aan plugins voor WordPress om een winkelmandje toe te voegen aan een webshop. API’s zijn fragmenten code die verwerkt kunnen worden op websites en in applicaties van externe partijen. Zo is het mogelijk om een kaart van Google Maps op een website te laten zien zonder een eigen kaarten applicatie te ontwikkelen.

Website scraping

De betekenis van snippet is letterlijk een fragment of een knipsel, dit kan ook van toepassing zijn op content die van andere websites ‘geschraapt’ wordt. Scraping wordt vaak toegepast bij de invulling van aggregaat sites, denk aan een website als Beslist.nl die productinformatie van meerdere webshops centraal aanbiedt. De bezoeker kan doorklikken. Dergelijke websites kunnen inkomsten genereren via affiliate links of banner advertenties als toevoeging op de gekopieerde content.

Bij scraping is het toegestaan om snippets te publiceren met vermelding van de bron of een directe link. Het valt in dit geval onder het citaatrecht. Het mag niet als originele content worden aangeboden, ook moet er content of functionaliteit worden toegevoegd die het originele platform niet biedt. Huizensite funda heeft in het verleden enkele huizen platformen voor de rechter gedaagd vanwege het verzamelen van content om deze opnieuw te publiceren. De rechter stelde deze websites in het gelijk omdat er slechts een fragment van de bron te zien was. In praktijk is het voor de consument niet altijd duidelijk wat de herkomst is van dit soort informatie.

Google fragmenten

Zoekmachines zijn niet alleen pagina’s om relevante koppelingen naar andere webpagina’s weer te geven, er is steeds meer informatie toegevoegd aan de zoekresultaten pagina’s. Denk aan Google Images, Shopping of locaties van winkels in Maps. Rich snippets en Featured snippets zijn hier twee voorbeelden van.

1. Rich snippet
Een Rich snippet laat extra informatie over een product of dienst zien. Denk aan een waardering in sterren of een prijs direct in de zoekresultaten. Dit verhoogt niet alleen de zichtbaarheid van een koppeling, het geeft de gebruiker ook direct informatie over de achterliggende pagina.

2. Featured snippet
Deze fragmenten geven een antwoord op de vraag die gesteld wordt via de zoekmachine. Zo is het niet meer nodig om meerdere webpagina’s te bezoeken om een passend antwoord te vinden. De bronlink wordt vermeld, het antwoord is slechts een fragment van de achterliggende pagina.

Hoewel snippets de zichtbaarheid van aanbieders en websites kunnen verhogen, kan het eveneens tot een daling in het aantal bezoekers leiden. Als er voldoende informatie wordt geboden in de zoekmachine dan is doorklikken wellicht niet meer nodig.

Deze extra informatie wordt via de Schema markup code beschikbaar gesteld door webmasters aan zoekmachines die gebruik maken van deze functionaliteit. Schema.org is een initiatief van Google, Bing, Yahoo! Search en Yandex. De zoekmachine bepaalt aan de hand van relevantie welke informatie wordt overgenomen.

Regelmatig delen we inhoudelijke kennisvideo’s op YouTube.
Volg ons op Instagram voor minder officiële posts.
Blijf op de hoogte via LinkedIn van blogs en zakelijk nieuws.
Volg ons op Facebook.

Al onze begrippen

a b c d e f g h i j k l m n o p q r s t u v w x y z