Uitsluitingszoekwoorden zijn woorden en termen die niet worden meegenomen in een advertentiecampagne. Dit stelt de adverteerder in staat relevante en potentiële klanten gericht te benaderen. Bij het configureren van een Google advertentiecampagne kun je deze termen ingeven. Wat zijn uitsluitingszoekwoorden, hoe werkt dit en wat zijn de voordelen van zoekwoorden uitsluiten?
Met zoveel mensen op het internet en zoveel woorden in het woordenboek, kan het lastig zijn om exact de juiste doelgroep aan te spreken. Door longtail keywords te gebruiken kun je al voor een deel het kaf van het koren scheiden, maar daarmee kun je ook weer een deel van de beoogde doelgroep mee verliezen. Met uitsluitingszoekwoorden bereik je ongeveer hetzelfde effect met een tegenovergestelde aanpak; in plaats van de zoekterm nauwkeuriger te maken, sluit je niet-relevante zoekwoorden en termen juist uit.
Wanneer je een winkel hebt met schoenen voor senioren, heb je niet zoveel aan klanten die op zoek zijn naar kinderschoenen. Je kunt dan het zoekwoord “kinderschoenen” uitsluiten van de advertentiecampagne. Er wordt hierbij onderscheid gemaakt tussen zoekopdrachten en display- of videocampagnes. Naast uitsluitingszoekwoorden kunnen ook categorieën van websites uitgesloten worden. Bij display- of videocampagnes kunnen maximaal 5000 zoekwoorden worden uitgesloten.
Bij zoekopdrachten zal er ook rekening gehouden worden met spelfouten, alternatieve schrijfwijzen en synoniemen, dit is bij uitsluitingszoekwoorden voor display- of videocampagnes niet het geval. Daar moeten de woorden individueel uitgesloten worden. Bij “breed zoeken” worden ook zoektermen die dezelfde woorden bevatten maar niet in dezelfde volgorde staan uitgesloten.
Wanneer je dus een winkel in schoenen voor senioren hebt, zal een bezoeker die op een zoekmachine advertentie klikt na het zoeken op “kinderschoenen” alleen maar geld kosten en niets opleveren. Uitsluitingszoekwoorden bieden een methode om de juiste doelgroep aan te spreken en de conversie te verhogen.