Traffic Builder staat voor een promotionele campagne die gericht is om het aantal klanten of bezoekers te verhogen voor winkels of websites. Er zijn verschillende methoden om dergelijke campagnes invulling te geven, het aanbod moet zeer aantrekkelijk en overtuigend zijn om rendement op te leveren. Wat is een Traffic Builder en betekent dit automatisch ook een hogere conversie ratio?
Traffic betekent verkeer, een Builder is een bouwer. De betekenis van Traffic Builder is dus een product, dienst of campagne met als doel meer verkeer te genereren. In dit geval wordt met verkeer het aantal bezoekers bedoeld, het kan van toepassing zijn op zowel fysieke winkels als websites of webshops. Een vaak toegepaste methode is een korting op populaire producten, zoals de folders van supermarkten met goedkope kratten bier of kiloknallers bij de vleesafdeling. Het aanbod moet dermate interessant zijn dat een consument de moeite neemt om de winkel te bezoeken.
Een Traffic Builder is geen pakket of product op zich, het is vooral een marketing strategie om een doel te bereiken. Dit kan een tijdelijke aanbieding zijn van een aantrekkelijk product, het doel is niet altijd om dit product daadwerkelijk te verkopen. Zo is het mogelijk dat de bezoeker in de winkel een ander product aanschaft dat de verkoper meer winst oplevert. Daarmee kan het uitgelegd worden als een ‘lokkertje’, hoewel deze definitie de term niet volledig dekt. Door aas uit te gooien zal de aandacht van ‘vissen’ getrokken worden, en beter aas levert meer aandacht op.
Meer bezoekers kunnen leiden tot een hogere omzet, maar dit is zeker niet gegarandeerd. Een grote doelgroep aanspreken betekent vaak dat de intentie om tot aankoop over te gaan lager ligt. Met andere woorden; de conversie ratio kan juist dalen met een groter aantal bezoekers. Het uitgooien van aas is daarmee slechts het begin van de Sales Funnel, de andere stappen in het proces blijven van belang om een verkoop tot stand te brengen.