TrackandTrace of Track & Trace is een term die gebruikt wordt binnen het vervoer en de bezorging van pakketten. Belanghebbenden kunnen zien waar de levering zich bevindt en op welk tijdstip de overdracht zal plaatsvinden. Wat betekent TrackandTrace en hoe kan bepaald worden waar een pakketje zich bevindt?
Het bezorgen van bestellingen gaat steeds sneller, post- en pakketbezorgers concurreren om zo snel mogelijk poststukken en pakketjes te bezorgen. Winkels strijden ook om de gunst van de klant door snelle bezorging aan te bieden. Zo is het mogelijk om een aantal producten bij Bol.com op de dag van bestelling te laten leveren terwijl de bezorgers Gorillas in diverse grote steden binnen tien minuten boodschappen leveren. Met TrackandTrace is het voor de ontvanger mogelijk om de zending te volgen, soms in realtime op een digitale kaart.
Voor een klant is het vaak van belang op welke dag en welk tijdstip een pakketje geleverd wordt, bijvoorbeeld om ervoor te zorgen dat er iemand aanwezig is om het pakje in ontvangst te nemen. Via de Track & Trace informatie wordt een tijdvak aangegeven, afhankelijk van het systeem wordt deze marge steeds kleiner tot aan het moment van bezorging. De route van verkoper naar de klant is voor veel consumenten niet van belang, veel bezorgers laten de tussenstappen van magazijn naar magazijn wel zien. Dit biedt consumenten een uniek kijkje in de wereld van verkoop op afstand. Zo komt het regelmatig voor dat iemand een product bestelt in een Nederlandse webshop die via een magazijn uit het buitenland een internationale reis maakt alvorens bij de klant te arriveren.
Naast de klant informeren over de aankomst kan het ook vertrouwen wekken bij de klant. Als zichtbaar is dat het pakket met de bezorger onderweg is biedt dit zekerheid van levering. Overigens is het niet altijd gegarandeerd dat een pakje dat zich in het laatste deel van het traject bevindt daadwerkelijk arriveert op het afgesproken tijdstip.
Met name bij TrackandTrace systemen waarbij de begunstigde de route kan volgen komt het voor dat bestellingen op het laatste moment toch niet bezorgd worden. Zo kunnen er bij leveringen vanuit het buitenland vertragingen ontstaan bij de douane, ook is het mogelijk dat een pakket verloren raakt op een depot. Soms komt het voor dat een chauffeur die achterloopt op het schema een ‘niet thuis’ melding maakt in plaats van aan te bellen om tijd te winnen. Met nauwkeurige tracking is het mogelijk om dit soort problemen te voorkomen. Overigens kunnen er ook fouten voorkomen in het systeem, het betreft niet altijd menselijke fouten.
Hoewel GPS van belang is om de locatie te bepalen hoeft een pakketje niet voorzien te zijn van een GPS zender. Er zal een scanbare code op het pakket staan die bij iedere overdracht gescand wordt. Op het moment dat een artikel in een voertuig meereist zal de GPS ontvanger van de bus voor realtime tracking gebruikt worden. Zo kan de locatie van bestelling zeer nauwkeurig worden weergegeven. Niet alle bezorgdiensten bieden deze vorm van tracking, ook kan het GPS signaal afwijken waardoor het geplande tijdstip niet juist is.
Voor bedrijven kan Track & Trace uitkomst bieden om te bepalen wanneer goederen binnenkomen, zowel vanuit het perspectief van de verzender als de opdrachtgever. Ook voor consumenten zijn er diverse redenen om graag een exact tijdstip van aankomst te kunnen bepalen. Zo worden er in toenemende mate koelverse producten per post geleverd. Door bijvoorbeeld gebruik te maken van cooling packs kunnen pakketten tot enkele dagen koelvers blijven zonder koeltransport. Denk aan vers vlees of vis. Bij leveringsproblemen zal de afnemer in eerste instantie contact opnemen met de verkoper, die kan vervolgens een onderzoek laten instellen bij de bezorgdienst. Bij verzekerde pakketten zal de vervoerder bij verloren of beschadigde pakketten de waarde vergoeden.