Een Subliminale boodschap is informatie die wordt overgedragen zonder dat het voor de ontvanger bewust waarneembaar is. Het zou kunnen aanzetten tot een specifiek gedrag zoals de aanschaf van een product of het manipuleren van personen. Wat is Subliminale Boodschap en werkt het echt?
Een bekend voorbeeld van verborgen boodschappen of ‘Subliminal Messages’ is een marketing methode van James Vicary die werd ontwikkeld in de jaren vijftig van de twintigste eeuw. Een film wordt standaard vertoond met 25 beelden per seconde, Vicary vertoonde op slechts 1 beeld de boodschap “koop popcorn” en “koop cola”. Het aantal verkopen van deze producten zou verdubbelen. Later gaf hij toe dat deze resultaten verzonnen waren, niemand heeft de effectiviteit van Subliminale Boodschappen ooit kunnen bewijzen. Toch worden dit soort berichten regelmatig gebruikt, als grap voor insiders of als doelbewuste actie onder het mom “baat het niet dan schaadt het niet”. Zo werd in een campagnespot tegen presidentskandidaat Al Gore na het noemen van zijn naam voor een fractie van een seconde het woord “ratten” vertoond. George Bush Jr. heeft overigens deze presidentsverkiezingen gewonnen…
De rock band Judas Priest werd in de jaren tachtig voor de rechter gedaagd omdat ze via ‘backmasking’ luisteraars zouden aanzetten tot acties als zelfmoord. Teksten zouden achteruit worden gespeeld, deze onverstaanbare passages zouden onderbewust opgepikt worden. In de film ‘The Naked Gun’ speelt het concept Subliminale Boodschap een belangrijke rol in het plot. Personen worden ‘geprogrammeerd’ om te reageren op een specifiek sleutelwoord. In de film ‘Fight Club’ werd de kijker getrakteerd op enkele verborgen boodschappen, wat in lijn lag met het plot waarbij manipulatie en het onderbewustzijn een belangrijke rol speelde. In de film ‘They Live’ werden boodschappen onzichtbaar weergegeven op posters, alleen door de lenzen van een speciale bril werden woorden als “luister” en “denk niet voor jezelf” zichtbaar.