Een Spookfactuur is een factuur die een persoon of bedrijf ontvangt voor diensten of producten die nooit geleverd zijn. De afzender zal deze nota dusdanig misleidend opstellen dat de ontvanger meent dat de factuur betaald moet worden. Wat is een Spookfactuur en waar kun je dit soort berichten melden?
Rekeningen ontvangen via post of mail komt vaak voor. Zoveel zelfs dat ontvangers regelmatig direct betalen zonder precies te controleren wat de inhoud van een nota is. Of betalingen worden automatisch verricht zonder controle binnen een administratiesysteem. Een Spookfactuur is een rekening met kosten voor producten of diensten die nooit geleverd zijn, waarbij er ook geen intentie bestaat om deze producten of diensten te leveren. Er zijn hierin drie categorieën te onderscheiden:
De redenen voor nepfacturen variëren van een administratieve fout, denk aan een abonnement dat reeds beëindigd is, tot aan doelbewuste diefstal door de huisstijl en naam van een bedrijf te kopiëren. Met name bedrijven die veel facturen moeten verwerken lopen het risico slachtoffer te worden van dit soort fraude. Nepfacturen vallen onder de categorie acquisitiefraude en zijn daarmee strafbaar voor de wet. Bij ontvangst van een dergelijke factuur kan deze gemeld worden op de website van de Fraudehelpdesk, daarnaast kan er aangifte worden gedaan bij de politie.
Naast Spookfacturen zijn er ook misleidende claims en onduidelijke voorwaarden bij het aanmelden op een dienst. Denk aan in-app abonnementen die na een korte gratis proefperiode omgezet worden naar een betaald abonnement met automatische incasso.