Social signals is een term voor menselijke interactie statistieken die verzameld worden via social media platformen zoals Facebook, Twitter en LinkedIn. Het betreft signalen zoals likes, shares, views etc. die een indicatie geven van de populariteit van content. Wat is social signals-update en hoe belangrijk is deze data voor zoekmachines?
Bij zoekmachine optimalisatie (SEO) lag voorheen het zwaartepunt op backlinks. Bij diverse updates in het zoekalgoritme zijn er steeds meer factoren bijgekomen die ook zwaar wegen in de rangschikking van zoekresultaten. Rond 2010 rees de vraag in hoeverre social media diensten invloed hebben op de ranking van websites en pagina’s. In die tijd werd vrijwel alle data vanuit Facebook geblokkeerd voor bots en webcrawlers. Door de toenemende invloed van deze diensten hebben veel bedrijven een social signals-update doorgevoerd.
Door op social media pagina’s een backlink te maken naar een website kan dit van invloed zijn op de ranking in Google, maar dat is niet de enige factor. Gebruikers die vanuit een social media platform naar een pagina gaan op een website brengen vaak meer tijd door op de website, en bezoeken ook meer pagina’s dan via zoekopdrachten in een zoekmachine het geval is. De optelsom van een lagere bounce rate, meer click-throughs en een langere retentie leidt tot een hogere ranking.
Dit zijn een aantal belangrijke meetcriteria voor een social signals-update:
Zoekmachines hebben als primaire functie een internetgebruiker naar een website met relevante informatie te leiden, social media platformen laten de gebruiker direct communiceren met bedrijven en organisaties. De website is het centrale middelpunt, maar heeft zowel de zoekmachine als social media dienst nodig om relevant te zijn en te blijven.