Social Media Publishers verspreiden informatie via het internet door gebruik te maken van Social Media diensten zoals Facebook, Instagram, Pinterest, Snapchat en andere platformen. In plaats van deze diensten als extra kanaal in te zetten, worden voornamelijk of zelfs exclusief deze platformen gebruikt. Wat is Social Media Publishers en wat hoe verschilt deze vorm van content verspreiden van andere mogelijkheden?
Diensten als Facebook zijn opgezet vanuit de wens om personen die elkaar kennen online met elkaar te verbinden. Zowel nieuwsorganisaties als bedrijven die producten of diensten aanbieden zijn in toenemende mate gebruik gaan maken van deze platformen om hun zichtbaarheid uit te breiden, en ook te communiceren met de achterban of klanten. Social Media Publishers zien deze kanalen als voornaamste outlet voor content, daarbij ligt er een nadruk op content met ‘viral’ potentie. De interactie met de doelgroep en tussen gebruikers onderling speelt een belangrijke rol.
De betekenis van Social Media Publishers vertoont overeenkomsten met Social First Publishing. Er zijn vier soorten content uitgevers online te onderscheiden:
De redenen voor een Social Publish strategie kunnen verschillen. Zo kan het product of de dienst zich lenen voor interactiviteit, of de beoogde doelgroep is hier te vinden. Daarnaast zijn de opstartkosten doorgaans laag, het platform zal voor basisgebruik gratis zijn met optionele marketing mogelijkheden tegen betaling.