Download jouw gratis SEO Checklist!
46 checks voor ijzersterke SEO vriendelijke content

Direct gratis in je mailbox
2.400 marketeers en ondernemers gingen je voor
Wekelijks de beste content in je mailbox

Social Rewards zijn beloningen voor sociaal gedrag. Dit kan op het gebied van sociale participatie in de samenleving zijn, zoals het stimuleren van sociaal gedrag in kinderen, of een commerciële online strategie waarbij neurowetenschappelijke principes worden toegepast om klantloyaliteit te bevorderen. Wat is Social Rewards en op welke manieren zijn mensen te beïnvloeden?

Wat zijn Social Rewards?

Kinderen opvoeden is een combinatie van bewust gedrag en toevallige gebeurtenissen. Hoewel we graag denken dat ouders precies bepalen hoe kinderen zich ontwikkelen, is het een combinatie van externe prikkels en de interpretatie van inkomende informatie of ervaringen die ons gedrag als kind en volwassene bepaalt. De betekenis van Social Rewards begint bij de opvoeding van kinderen, maar eindigt niet wanneer ze volwassen worden. Dan neemt de commercie het stokje over van ouders of verzorgers.

Goed gedrag belonen

Kinderen krijgen vaak uitspraken als “nee”, “dat mag niet” en “stop daarmee” te horen. Hoewel dit grenzen stelt en hoort bij de opvoeding, kan een lawine aan verboden demotiverend zijn voor een opgroeiend kind. Daarom is het van belang om ook bewust aandacht te besteden aan constructieve beloningen zoals het tonen van affectie of het prijzen van goed gedrag. Dit kan met woorden, met daden of bijvoorbeeld met een stickertje als beloning door de meester of juf in de klas.

Volwassenen houden ook van beloningen

De behoefte aan validatie stopt niet zodra we volwassen worden, Social Rewards worden daarom vaak ingezet als methode om klanten te binden aan een bedrijf of merk. Dit is een andere strategie dan direct korting geven of een 1+1 aanbieding. Hoewel er zeker monetaire elementen verwerkt kunnen worden in een Social Rewards campagne, ligt er een focus op sociale interactie. Zo kunnen merkambassadeurs via Social Media via likes en reacties hun favoriete merken steunen, waarvoor ze bijvoorbeeld een virtuele brons, zilver of goud status krijgen. Het sociale aspect inclusief belonen in het openbaar spoort klanten aan om ‘hun’ merk te promoten, financieel voordeel is hierbij minder of geheel niet van toepassing.

Regelmatig delen we inhoudelijke kennisvideo’s op YouTube.
Volg ons op Instagram voor minder officiële posts.
Blijf op de hoogte via LinkedIn van blogs en zakelijk nieuws.
Volg ons op Facebook.

Al onze begrippen

a b c d e f g h i j k l m n o p q r s t u v w x y z