Download jouw gratis SEO Checklist!
46 checks voor ijzersterke SEO vriendelijke content

Direct gratis in je mailbox
2.400 marketeers en ondernemers gingen je voor
Wekelijks de beste content in je mailbox

Shorttail-keywords zijn algemene termen waar mensen op zoeken via search engines zoals Google en Bing. Deze korte zoektermen bestaan uit slechts één of twee woorden. Omdat er minder woorden gebruikt worden dan bij de longtail-keywords zijn deze zoekopdrachten doorgaans minder specifiek. Wat zijn shorttail-keywords en hoe waardevol zijn deze zoekopdrachten voor online marketing en adverteren in zoekmachines?

Definitie shorttail-keywords

Wanneer je het Engelstalige woord “Apple” intypt kun je op zoek zijn naar een nieuwe iPhone, maar ook naar een Granny Smith bij een groenteboer in Londen. Met “Windows” kun je op zoek zijn naar het bekende besturingssysteem van Microsoft of naar een bedrijf in New York die een kapotte ruit kan repareren. Met andere woorden; shorttail-keywords zijn korte zoektermen die meestal niet duidelijk aangeven waar naar gezocht wordt.

Hoe populair zijn shorttail-keywords?

Hoewel er veel meer gezocht wordt op korte zoektermen, leveren de langere zoektermen met 4 tot 6 woorden doorgaans meer resultaat op voor een adverteerder. Dat komt omdat de shorttail-keywords dusdanig kort zijn dat een zoekmachine niet de meest relevante resultaten kan tonen. Omdat de longtail-keywords veel specifieker zijn zullen de zoekresultaten ook meer relevant zijn voor de gebruiker. Hoewel de korte zoektermen het winnen in kwantiteit, scoren de lange zoektermen beter op kwaliteit.

Adverteren op basis van shorttail-keywords

Er wordt flink geboden op de grote hoeveelheid aan korte zoektermen, de kosten voor een zoekmachine advertentie met als zoekwoord “Apple” of “Apple iPhone” zal een stuk hoger uitvallen dan de langere zoekterm “Apple iPhone XS kopen in Breda”. Aan de andere kant is de kans een stuk groter dat de persoon die zoekt op de lange en meer specifieke zoekterm daadwerkelijk tot aankoop zal overgaan. Vergelijk het met vissen in een grote en volle vijver met een kleine hengel, of vissen in een klein meertje dat bijna leeg is met een groot schepnet. Beide methoden kunnen resultaat opleveren, het zijn wel afwijkende online strategieën.

Shorttail-keywords zijn korte zoektermen van één of twee woorden die minder specifiek zijn, maar waar vaak wel veel op gezocht wordt.

Volg ons online

Regelmatig delen we inhoudelijke kennisvideo’s op YouTube.
Volg ons op Instagram voor minder officiële posts.
Blijf op de hoogte via LinkedIn van blogs en zakelijk nieuws.
Volg ons op Facebook.

Al onze begrippen

a b c d e f g h i j k l m n o p q r s t u v w x y z