Deze termen zijn vaak moeilijker om voor te ranken, maar bieden wel degelijk kansen.

In dit artikel laten we je precies zien:

  • wat short tail zoektermen zijn
  • en welke rol ze spelen in SEO.

Wat zijn short tail zoekwoorden?

Short tail zoekwoorden zijn algemene termen die mensen intypen in zoekmachines zoals Google. Ze bestaan uit slechts één of twee woorden en zijn dus vaak erg globale zoekopdrachten.

Daarmee onderscheiden short tail zoekwoorden zich dus duidelijk van long tail zoekwoorden , die immers meer woorden bevatten en dus specifieker zijn.

Een voorbeeld van een short tail zoekwoord is bijvoorbeeld “schoenen” of “schoenen tennis.” Hoewel de tweede optie al wat meer informatie geeft, is het nog steeds niet erg duidelijk naar wat voor schoenen de voorkeur van de zoeker nu precies uitgaat.

Met meer termen – longtail – wordt dat vaak een stuk duidelijker. “Witte gravel tennisschoenen voor heren”, bijvoorbeeld.

Het verschil wordt ook goed duidelijk wanneer je een algemene (short tail) zoekterm intypt in Google. Dankzij de automatische suggesties van Google krijg je direct verschillende long tail suggesties achter jouw short tail zoekterm.

De uitdaging en kansen van short tail zoektermen

Het verschil tussen short tail en long tail maakt ook direct de uitdaging van het gebruik van short tail zoekwoorden duidelijk. Aansluiten bij de zoekintentie is vaak een stuk lastiger dan bij de meer specifieke zoekopdrachten met meer termen.

Ook is de concurrentie vaak hoger doordat er (veel) meer pagina’s zijn die aansluiten op de zoekopdracht dan bij specifiekere termen.

Daar staan dan weer tegenover dat het zoekvolume ook een stuk hoger is en er dus meer organisch verkeer valt binnen te slepen.

Short en long tail zoekwoorden

 

Waarom short tail zoektermen gebruiken in je SEO een goed idee is

De belangrijkste motivatie om short tail zoektermen in je SEO te integreren, is dan ook het hoge zoekvolume dat ze te bieden hebben.

Tegelijkertijd betekent dit dus ook dat er meer concurrentie op deze termen bestaat en het dus ook moeilijker is om erop te ranken. Wat natuurlijk niet wil zeggen dat je het dan maar niet moet proberen.

Het voorbeeld hierboven, met de suggesties van Google, laat zien dat een short tail term vaak onderdeel uitmaakt van meerdere long tail termen.

Short tail zoektermen in de praktijk

Hoewel short tail zoektermen dus meer volume te bieden hebben, betekent dit vaak ook dat er meer concurrentie is om op deze termen te ranken. Dat ligt ten eerste aan dat hogere zoekvolume, waardoor het voor een groter aantal websites interessant wordt om daar op te proberen te ranken.

Maar het heeft er ook mee te maken dat de zoekintentie vaak minder duidelijk is bij short tail zoektermen. Daardoor heeft een zoekmachine vaak (veel) meer verschillende artikelen om te ranken. Ook de CTR van short tail zoektermen is hierdoor vaak lager, omdat niet alle zoekers de zelfde bedoeling hebben achter hun zoekterm.

Dat lichten we toe aan de hand van twee voorbeelden.

1. Lokale zoektermen

Iemand die zoekt naar “kapper” of “banketbakker” doet daarmee een vrij algemene zoekopdracht: short tail zoektermen bij uitstek. Deze persoon is er echter niet mee geholpen om de geoptimaliseerde website van een kapper honderd kilometer verderop te vinden.

Lokale seo houdt hier rekening mee: Google herkent de locatie vanaf waar iemand zoekt.

Tegelijkertijd is het bij iemand die alleen zoekt op “kapper” ook veel minder duidelijk wat diegene precies zoekt dan wanneer iemand “heren kapsalon Amsterdam-Zuidoost” intikt.

Lokale SEO zoekopdracht

2. E-commerce

In de e-commerce speelt het verschil tussen long tail en short tail zoektermen een grote rol. We gaven hierboven al het schoenen voorbeeld.

Het zal je niet verbazen dat het zoekvolume op een algemene short tail zoekterm als “schoenen” erg hoog ligt. Wat voor soort schoenen iemand zoekt, is echter absoluut nog niet duidelijk. Vaak zal het gaan om mensen die zelf ook nog niet precies weten wat voor schoenen ze zoeken: ze zijn nog aan het oriënteren en bevinden zich dus in de awareness fase.

short tail zoekopdracht schoenen

Het is lastig om op zo’n zoekwoord te ranken. Lukt het, dan zal het je veel bezoekers opleveren, maar tegelijkertijd is de kans dat een bezoeker een aankoop doet behoorlijk laag.

Wanneer iemand zoek op “rode lakschoenen met hoge hak” is de kans op een conversie een stuk hoger. Je weet goed wat iemand zoekt, dus wanneer je daarop rankt is de kans op een verkoop groot.

Zoekopdracht rode lakschoenen met hoge hak

Meer weten over SEO? We hebben een hele SEO kennisbank voor je. Allemaal handige artikelen met bruikbare informatie die onze specialisten met alle liefde delen met de wereld!

Vragen over short tail zoekwoorden
Short tail zoekwoorden Short tail zoekwoorden