Delen op social media of shares is een verzamelterm voor het delen van diverse soorten content op sociale netwerken zoals Facebook, Instagram, Pinterest, LinkedIn of Twitter. Eindgebruikers zijn de voornaamste bron voor deze acties, alle genoemde platformen stimuleren het gebruik van deelacties om de interactiviteit van de dienst te vergroten en tevens om adverteerders aan te trekken. Wat is delen en wat is het effect van shares op een website?
Content hoeft niet uniek te zijn om gedeeld te worden. Sterker nog, een belangrijke reden voor de populariteit van social media diensten is de optie om content te delen met anderen. Dit kunnen allerlei soorten informatie zijn waaronder:
Naast deze media types zijn er ook vele soorten content die gedeeld worden zoals nieuwswaardige berichten, persoonlijke verhalen, contactinformatie of promoties van bedrijven. Delen op social media vormt de ruggengraat van deze platformen, het grootste deel van social media posts is geen unieke content maar betreft gedeelde berichten.
Het genereren van social media shares zal in basis organisch zijn, het kan wel aangewakkerd worden. Door iets ‘leuk’ te vinden wordt de publicatie bijvoorbeeld gedeeld met contacten, er zijn ook specifieke deelopties waarbij gebruikers de keuze kunnen maken om informatie te delen met een individu, een groep contacten of met iedereen. In tegenstelling tot likes zijn shares wat moeilijker te manipuleren, er zijn wel diverse methoden om delen te stimuleren zoals:
Omdat deelopties ook via reguliere websites aangeboden kunnen worden is delen niet beperkt tot de platformen, het kan ook vanuit websites door knoppen te plaatsen die gekoppeld zijn aan de diverse social media diensten.