Download jouw gratis SEO Checklist!
46 checks voor ijzersterke SEO vriendelijke content

Direct gratis in je mailbox
2.400 marketeers en ondernemers gingen je voor
Wekelijks de beste content in je mailbox

Service Level Agreement of afgekort tot SLA staat voor een overeenkomst waarin afspraken zijn opgenomen tussen de aanbieder en de afnemer van een product of dienst. Deze overeenkomsten komen vaak voor in de IT sector, ook worden ze gebruikt in dienstverlenende sectoren waaronder telecommunicatie, beveiliging en zorg. Wat is Service Level Agreement en hoe worden deze overeenkomsten opgesteld?

Wat is Service Level Agreement?

Een SLA of Service Level Agreement is een overeenkomst die doorgaans schriftelijk van aard zal zijn, waar afspraken in worden opgenomen tussen klanten en leverancier. Naast een beschrijving van de diensten staan ook de rechten en plichten vermeld zoals de kwaliteitseisen die vereist zijn. Hoewel het de functie van een contract kan innemen, hoeft dit niet per definitie het geval te zijn. De betrokken partijen kiezen zelf welke status een SLA heeft.

Niet alleen de diensten die geleverd worden staan in het Service Level Agreement opgenomen, ook de restricties worden beschreven. Zo is het mogelijk om duidelijke prijsafspraken te maken waar zowel de aanbieder als afnemer baat bij heeft. Zo zijn er binnen IT een aantal zaken die niet honderd procent gegarandeerd kunnen worden zoals de uptime van een server. Wanneer extra maatregelen al mogelijk zijn, zijn de meerkosten vaak zo hoog dat het niet langer rendabel is.

Interne SLA’s

Naast een overeenkomst tussen twee partijen die verder niet aan elkaar verbonden zijn, is het ook mogelijk dat er intern binnen een organisatie overeenkomsten opgesteld worden. Deze Service Level Agreements hebben doorgaans geen juridische status, het betreft afspraken tussen afdelingen om de communicatie te bevorderen en de bedrijfsprocessen te sturen. Bij dit soort overeenkomsten zal de beschrijving doorgaans aanzienlijk eenvoudiger van aard zijn dan bij SLA’s die tevens dienst doen als bindend contract.

In principe zal de afnemer het initiatief nemen middels een verzoek waarin de wensen en eisen geformuleerd worden. Dit verzoekschrift wordt een Service Level Request (SLR) genoemd.

Regelmatig delen we inhoudelijke kennisvideo’s op YouTube.
Volg ons op Instagram voor minder officiële posts.
Blijf op de hoogte via LinkedIn van blogs en zakelijk nieuws.
Volg ons op Facebook.

Al onze begrippen

a b c d e f g h i j k l m n o p q r s t u v w x y z