Wanneer er bij een zoekresultaat meer informatie wordt weergegeven dan slechts een koppeling met een beschrijving spreken we van rich snippets. Door extra informatie volgens een specifieke markup toe te voegen aan de HTML kunnen zoekmachines deze informatie weergeven in de zoekresultaten. Er zijn verschillende soorten informatie die worden weergegeven die relevant zijn voor de webpagina. Wat zijn rich snippets en hoe kun je deze toevoegen aan de zoekresultaten?
Hoewel zoekmachines zoals Google en Bing steeds meer informatie over een zoekresultaat weergeven alvorens daar op te klikken, is de informatie vaak wat beperkt voor de gebruiker. Bij een winkel of product kunnen recensies praktisch zijn, bij een nieuw nummer van jouw favoriete artiest is een link naar iTunes op een iPhone handig en relevant. Door rich markup toe te voegen aan het HTML gedeelte van een webpagina kunnen zoekmachines extra informatie weergeven.
De informatie die wordt weergegeven bij het zoekresultaat zal variëren per pagina en de inhoud daarvan. Bij een persoon kan persoonlijke informatie worden vermeld, bij een product de recensies die van externe bronnen kunnen komen. Hoewel je veel informatie kunt toevoegen, is er geen garantie dat al deze data ook zichtbaar wordt. De zoekmachines zullen alleen de rich markup data overnemen die ze relevant vinden voor de zoekopdracht.
Net zoals zoekwoorden in de metadata voorheen vaak misbruikt werden om hoog te scoren in Google, schuilt er ook een gevaar bij deze markup methode. Daarom zullen zoekmachines deze informatie nauwlettend controleren en toetsen op de inhoud van de pagina om misbruik te voorkomen. De resultaten kunnen dan ook weken op zich laten wachten, het is niet zeker dat Google of Bing ook daadwerkelijk gebruik zal maken van deze informatie.
Rich snippets maken het mogelijk om meer informatie toe te voegen aan de zoekresultaten op basis van voorgedefinieerde markup data. Bij zoekmachine optimalisatie wordt dit ook altijd toegepast om de informatie voor de zoekmachine compleet te maken.