Normaal gesproken worden er bij zoekresultaten alleen weblinks weergegeven met een korte omschrijving van de achterliggende pagina. Met rich markup kan er meer informatie worden vertoond zoals een waardering door gebruikers en afbeeldingen. Door op de juiste wijze deze informatie in te voeren kunnen zoekmachines rich snippets weergeven, toch gebeurt dit niet altijd. Wat is rich markup en hoe voeg je deze informatie toe aan een webpagina?
Rich markup is een methode om “rich snippets” weer te geven, dat is extra informatie die aan de zoekresultaten wordt toegevoegd. Bij zoekmachine optimalisatie wordt dit vaak toegepast om de informatie compleet te maken. Er zijn verschillende formaten die ondersteund worden zoals Microdata, Microformats en RDFa. Ook Open Graph tags en Twitter Cards vallen onder gestructureerde data markup, maar deze zijn geen vervanging voor rich markup.
De rich markup informatie kan direct aan de HTML code worden toegevoegd, het is alleen van toepassing op de zichtbare content op een pagina. Wanneer de zoekmachine onzichtbare of misleidende informatie aantreft zal dit bestraft worden.
De controle en implementatie van rich markup door zoekmachines kan enkele weken in beslag nemen. Tussentijds aanpassingen maken aan de data zal dit proces vertragen. Het kan enkele maanden duren voordat min of meer permanente rich snippets gepubliceerd worden. Het is geen “recht” voor de website, de zoekmachine bepaalt zelf aan welke zoekresultaten de informatie wordt gekoppeld.
Met rich markup kun je de informatie in zoekresultaten vollediger maken.