Download jouw gratis SEO Checklist!
46 checks voor ijzersterke SEO vriendelijke content

Direct gratis in je mailbox
2.400 marketeers en ondernemers gingen je voor
Wekelijks de beste content in je mailbox

Normaal gesproken worden er bij zoekresultaten alleen weblinks weergegeven met een korte omschrijving van de achterliggende pagina. Met rich markup kan er meer informatie worden vertoond zoals een waardering door gebruikers en afbeeldingen. Door op de juiste wijze deze informatie in te voeren kunnen zoekmachines rich snippets weergeven, toch gebeurt dit niet altijd. Wat is rich markup en hoe voeg je deze informatie toe aan een webpagina?

Definitie rich markup

Rich markup is een methode om “rich snippets” weer te geven, dat is extra informatie die aan de zoekresultaten wordt toegevoegd. Bij zoekmachine optimalisatie wordt dit vaak toegepast om de informatie compleet te maken. Er zijn verschillende formaten die ondersteund worden zoals Microdata, Microformats en RDFa. Ook Open Graph tags en Twitter Cards vallen onder gestructureerde data markup, maar deze zijn geen vervanging voor rich markup.

Welk soort rijke data kan toegevoegd worden?

  • Recensies: individueel en aggregaat reviews zijn mogelijk.
  • Mensen: Personalia zoals titel, functie en zakelijke contacten.
  • Producten: De informatie kan op basis van een ISBN of SKU nummer uitgelezen worden.
  • Bedrijven: Met onder andere het bedrijfslogo, locatie en contactinformatie.
  • Recepten: Voor de ingrediënten en bereiding van gerechten.
  • Evenementen: Informatie als data, tijden, ticket informatie en locatie.
  • Muziek: Links naar de muziekwinkels die bepaalde nummers aanbieden.
  • Video: Informatie over de video waaronder lengte, auteur of geschikte leeftijd.

Alleen voor zichtbare content

De rich markup informatie kan direct aan de HTML code worden toegevoegd, het is alleen van toepassing op de zichtbare content op een pagina. Wanneer de zoekmachine onzichtbare of misleidende informatie aantreft zal dit bestraft worden.

Rich snippets worden niet altijd weergegeven

De controle en implementatie van rich markup door zoekmachines kan enkele weken in beslag nemen. Tussentijds aanpassingen maken aan de data zal dit proces vertragen. Het kan enkele maanden duren voordat min of meer permanente rich snippets gepubliceerd worden. Het is geen “recht” voor de website, de zoekmachine bepaalt zelf aan welke zoekresultaten de informatie wordt gekoppeld.

Met rich markup kun je de informatie in zoekresultaten vollediger maken.

Volg ons online

Regelmatig delen we inhoudelijke kennisvideo’s op YouTube.
Volg ons op Instagram voor minder officiële posts.
Blijf op de hoogte via LinkedIn van blogs en zakelijk nieuws.
Volg ons op Facebook.

Al onze begrippen

a b c d e f g h i j k l m n o p q r s t u v w x y z