Reputatiebeheer staat voor het monitoren van de wijze waarop gecommuniceerd wordt over een organisatie, merk of persoon. Dit is een doorgaand proces, waarbij oneffenheden in het publieke imago snel aangepakt zullen worden om Reputatieschade te voorkomen. Wat is Reputatiebeheer en waarom is dit met name op internet zo van belang?
Hoewel Reputatie en Merkimago al duizenden jaren oud zijn, is de betekenis van Reputatiebeheer zoals we die nu kennen direct gerelateerd aan de opkomst van het internet. Nooit eerder was het zo eenvoudig om een imago waar zo hard aan gewerkt is zo snel ten onder te zien gaan. Wanneer de Reputatie van een organisatie, een merk of zelfs een (publiek) persoon schade toegebracht wordt, dan zal er snel een reactie moeten komen om het tij te kunnen keren.
Naast doelgerichte acties tegen vijanden of concurrenten, kunnen ludieke acties ook schade toebrengen aan een merk of persoon. Zo werd de Chinese president tot een ‘meme’ gemaakt toen hij werd vergeleken met het fictieve karakter Winnie de Pooh. Hij zag hier de lol niet van in, waarop de beer prompt werd gecensureerd in China. Staatshoofden en andere politieke figuren moeten vaker actief werken aan Reputatiebeheer, omdat ze vrezen hun geloofwaardigheid te verliezen.
De vergelijking met Winnie de Pooh was eigenlijk heel onschuldig, en werd vooral opgeblazen door de Chinese regering. Wanneer er regelrechte leugens worden verkondigd, of er doelbewust geruchten worden verspreid kan Reputatiebeheer helpen om ernstige gevolgen tegen te gaan. Overigens is het ook mogelijk dat juist de Reputatie een leugen blijkt te zijn, en dat de waarheid het Imago schade toebrengt. Zo werd komiek, acteur en geliefde persoonlijkheid Bill Cosby in een kwaad daglicht gesteld toen stand-up komiek Hannibal Buress zijn seksuele escapades naar buiten bracht. Een aantal beroemdheden namen het op voor Cosby, toch werd hij veroordeeld voor de verkrachting van meerdere personen en moest hij naar de gevangenis.