Officieel wordt het reptielenbrein “Triune Brain” genoemd, dit verwijst naar het deel van de hersenen dat naast aandacht ook verantwoordelijk is voor beslissingname. Daarmee is dit bij uitstek het gebied waar marketing zich op richt. Hoewel de interpretatie van het reptielenbrein vaak op een onvolledige en vereenvoudigde wijze toegepast wordt, heeft het toch een belangrijke invloed op internet marketing. Wat is reptielenbrein en werkt marketing op dit deel van de hersenen echt?
De hersenen zijn verdeeld in drie segmenten; het buitenste gedeelte, het midden en het reptielenbrein. Het buitenste en meest recente deel is verantwoordelijk voor de verwerking van geschreven taal, complex denkvermogen, rekenen en rationaliseren. Het midden regelt de emotionele reacties ofwel het onderbuikgevoel. Het oudste deel noemen we het reptielenbrein. Dit deel van de hersenen regelt onze instincten en overlevingsdrang. Hiermee gaan we pijn uit de weg, het regelt besluitname.
Omdat het triune brain het maken van beslissingen regelt, is het logisch dat marketing professionals zich hier op richten. Enkele methodes om in te spelen op dit deel van de hersenen zijn:
Door direct in te spelen op de “pijn” van de klant kun je de aandacht trekken, alleen een oplossing bieden is niet voldoende. Daarna biedt je pas een oplossing aan. Zo ontdekte Domino’s Pizza dat de “pijn” niet het gebrek aan pizza was, maar de onzekerheid van het tijdstip bij bezorging. Door een bezorgsysteem met “tracking” van de pizza aan te bieden steeg de omzet enorm.
Hoewel de functie van het reptielenbrein op wetenschappelijk gebied wat achterhaald is, vormt het nog steeds voor een groot deel de aanpak van marketing professionals.