Dat betekent dat remarketing zich heel specifiek richt op mensen die al bekend zijn met je onderneming, maar om wat voor reden dan ook nog geen aankoop deden. Mogelijk zijn ze nu wel klaar om die stap te nemen. Door opnieuw bij hen in beeld te komen, trek je ze dan alsnog over de streep. Maar wat is remarketing nu precies en hoe werkt het? Hieronder ontdek je waarom het een grote gemiste kans is om er niet mee aan de slag te gaan.

In dit artikel gaan we in op:

  • Wat is remarketing?
  • Display remarketing
  • Waarom remarketing een no-brainer is

Wat is remarketing nu precies?

Remarketing is dus het opnieuw bereiken van een doelgroep die al eens je website bezocht. Het is dus een vorm van online adverteren die zich specifiek richt op mensen die al bekend zijn met je product of dienst.

Mensen die al eens je site bezochten, worden via remarketing advertenties als het ware herinnerd aan jouw business. Zij zien de advertenties bijvoorbeeld bij het kijken naar video’s op YouTube of het lezen van een artikel op een website: Google maakt namelijk gebruik van het Display netwerk voor het vertonen van remarketing advertenties.

Allemaal met als doel om via remarketing top of mind te blijven bij mensen die al eens interesse toonden in wat jij te bieden hebt. Zodat wanneer ze op het punt in hun customer journey beland zijn dat ze wel klaar zijn om te converteren, ze eigenlijk niet om jou heen kunnen.

Dat is dan ook de grote kracht van remarketing. In plaats van je advertentiebudget te besteden aan het voortdurend bereiken van nieuwe mensen, gebruik je het om mensen die al eens interesse toonden opnieuw te bereiken. Daardoor is het een veel efficiëntere manier om je budget te besteden.

Hoe werkt Display remarketing?

Google Ads remarketing werkt via het Google Display netwerk. Dat betekent dat je dus advertenties laat zien aan mensen die je site bezochten via een van de kanalen waar je ook via Google Ads Display kunt adverteren. Denk aan de vele verschillende aangesloten websites, maar bijvoorbeeld ook aan vertoningen bij video’s op YouTube.

Je laat dus Display advertenties zien, gericht op een doelgroep die eerder je site al bezocht.

Daarvoor moet je er natuurlijk wel voor zorgen dat je deze doelgroep opnieuw kunt bereiken. Google Ads zou Google Ads niet zijn als dit niet zo eenvoudig mogelijk was gemaakt voor jou als gebruiker. Alles wat je hoeft te doen, is een stukje Google remarketing code toevoegen aan je site. Dat stukje code zorgt er vervolgens voor dat bezoekers van je website worden toegevoegd aan je remarketing doelgroep. Deze mensen kun je vervolgens opnieuw bereiken.

Houd er wel rekening mee dat dit een cookie is waarvoor je toestemming moet vragen. Remarketing mag je dus alleen toepassen bij mensen die hebben ingestemd met de plaatsing van marketing cookies, anders mogen ze niet worden toegevoegd aan je remarketing doelgroep.

Remarketing lijsten opbouwen

De enge websitebezoeker is natuurlijk de andere niet. Er is nogal een verschil tussen iemand die tien seconden op je site heeft doorgebracht, of iemand die verschillende productpagina’s heeft bekeken en misschien zelfs een product in haar digitale mandje heeft geplaatst zonder af te rekenen.

Je kunt dan ook nog meer waarde uit remarketing halen door te werken met verschillende segmenten lijsten. Dat wil zeggen dat je verschillende groepen maakt die je met verschillende boodschappen opnieuw bereikt. Zo kun je iemand die al eerder iets kocht in je webshop remarketen met een aanbieding voor korting op je tweede aankoop of iemand die een product bekeek of in haar mandje plaatste bereiken met remarketing ads waarin dat product centraal staat.

Google raadt aan om bij een eerste start met remarketing iedereen die je homepage bezocht te targeten. Daarmee bereik je natuurlijk een grotere, maar ook een veel diversere doelgroep. Dat maakt het lastiger om heel gerichte boodschappen te gebruiken, waardoor een groot deel van de kracht van remarketing verloren gaat. Je bereikt dan namelijk ook de mensen die wel je site bezochten, maar niet specifiek hebben laten zien interesse in je aanbod te hebben.

Waarom is remarketing een no-brainer?

We zeiden het al: remarketing is zonder meer een van de meest efficiënte gereedschappen in het arsenaal van de SEA-marketeer. In de meeste gevallen is het dan ook een grote gemiste kans om het niet te benutten. Zonde dus.

Hierboven heb je waarschijnlijk al een idee gekregen waar die waarde van remarketing in zit. Maar waarom werkt het nu concreet zo goed? Daar gaan we in het vervolg wat dieper op in.

De kracht van remarketing advertenties ligt erin dat ze je in staat stellen om in contact te blijven met je doelgroep nadat ze je website verlaten hebben. Normaal spendeer je advertentiebudget om mensen op je website te krijgen en ben je ervan afhankelijk of ze daar converteren. Met remarketing voeg je hier als het ware een vangnet in toe: ook wanneer iemand je site weer verlaat zonder te converteren, is de hoop nog niet verloren.

Lagere kosten per klik

Om dit nog meer op waarde te kunnen schatten, is het goed om te beseffen dat de eerste acquisitie met afstand het duurste is. Met andere woorden: marketing waarmee je iemand voor het eerst naar je website probeert te krijgen, is relatief gezien altijd duurder dan remarketing. Google Ads tekstadvertenties in de zoekresultaten hebben vaak namelijk met aanzienlijk meer concurrentie te maken dan Display remarketing advertenties.

Het is dus zonde om veel geld uit te geven om iemand naar je website te krijgen en daarna te vergeten, alleen maar om weer net zoveel uit te geven om een ander te bereiken. Dat budget kun je dan (veel) beter inzetten om diezelfde persoon – voor veel minder geld per klik – te remarketen.

Hogere CTR

Remarketing advertenties kenmerken zich niet alleen door lagere kosten per klik, maar ook door een hogere doorklikratio, oftewel CTR. Dat is niet zo gek: andere search ads richten zich op een brede doelgroep en concurreren met meer andere aanbieders. Mensen hebben misschien nog nooit van je merk gehoord en hebben bovendien veel verschillende keuzes.

Met een remarketing campagne daarentegen spreek je juist de mensen aan die al wel bekend zijn met je bedrijf. Er is al meer sprake van vertrouwen, waardoor deze mensen eerder geneigd zullen zijn om door te klikken. Wetenschappelijk is aangetoond dat iemand een boodschap of merk gemiddeld zeven keer moet zien om er vertrouwd mee te raken. Door remarketing in te zetten bouw je dan ook aan een betere merkbekendheid en vertrouwen bij je doelgroep.

Meer kans op conversie

Wie zal er eerder converteren? Iemand die – na een dure klik op een zoekadvertentie – voor het eerst op je website terecht komt? Of iemand die meerdere producten bekeek, vertrok omdat hij de tijd uit het oog was verloren en plotseling offline moest, maar nu via remarketing weer op je website terugkeert op een rustige zondagochtend?

Dit geschetste beeld is natuurlijk wat gechargeerd, maar het illustreert wel de realiteit dat remarketing advertenties voor goede conversie zorgen. Die hoge CTR tegen een gemiddeld lagere klikprijs zorgt dus ook nog eens voor meer conversies dan veel andere campagnes. Het uitbesteden van remarketing advertenties kan ervoor zorgen dat je maximaal resultaat kunt behalen op je campagnes.

Een goede CTR, scherpe klikprijs en hoge conversie zijn allemaal een logisch gevolg van de zeer specifieke targeting die achter met remarketing advertenties mogelijk zijn. Hoe gerichter je een boodschap kunt maken, hoe beter die immers aansluit op de wensen van je doelgroep en hoe groter de kans dat iemand tot actie overgaat. Daarnaast bouw je met remarketing doorlopend aan een betere merkbekendheid en -vertrouwdheid bij je doelgroep, wat voor ieder bedrijf van onschatbare waarde is.

Reden genoeg dus om snel te starten met remarketing, wanneer je dat nog niet gedaan had. Dan laat ook jij voortaan geen waardevolle kansen meer liggen om meer te halen uit de budgetten die je al besteed had.

Meer weten over SEA? We hebben een hele SEA kennisbank voor je. Allemaal handige artikelen met bruikbare informatie die onze specialisten met alle liefde delen met de wereld!

Veel gestelde vragen over remarketing

Hoe werkt remarketing?

Remarketing werkt door het opnieuw benaderen van mensen die reeds je website bezochten. Bezoekers van je site worden in speciale segmenten bij elkaar gebracht. Vervolgens kun je die mensen opnieuw benaderen met een gerichte boodschap of aanbieding.

Een remarketing tag is een stukje code dat nodig is om remarketing te kunnen toepassen. De tag zorgt ervoor dat bezoekers van je site in remarketing lijsten terechtkomen zodat je hen opnieuw kunt benaderen. Dit moet je wel communiceren naar bezoekers en hun toestemming vragen.

Remarketing kost per klik een stuk minder dan andere zoekmachine advertentie mogelijkheden. Dat komt doordat je gerichter target en met minder concurrentie te maken hebt dan wanneer je op een zoekwoord biedt. Bovendien is de conversie bij remarketing vaak hoger, waardoor een klik ook nog eens meer oplevert.

Meer weten over remarketing?
Remarketing Remarketing