Een Reclameblok is een aaneengesloten serie van reclameboodschappen, dat met name wordt toegepast tussen radio- en televisie-uitzendingen. Deze vorm van adverteren wordt daarnaast ook gebruikt op internet streaming diensten om content gratis aan te bieden voor de kijker. Wat is Reclameblok en wat zijn enkele andere vormen van reclame?
De term ‘soap opera’ voor series op de radio en televisie zijn zo genoemd omdat ze traditioneel werden betaald uit reclame-inkomsten vanuit zeepfabrikanten. Tijdens radio-uitzendingen werden er op gezette tijden producten onder de aandacht gebracht. Er was daarbij een duidelijk onderscheid te maken tussen de commercials en de content. Een Reclameblok is een variatie op deze vorm. Content maken kost tijd en geld, door adverteerders aan te trekken kunnen niet alleen de kosten gedekt worden, er kan ook winst gemaakt worden. Commerciële zenders worden voor een groot deel door Reclameblokken gefinancierd. In Nederland is het voor publieke zenders niet toegestaan om een Reclameblok tijdens een programma te vertonen, alleen tussen twee programma’s in. Bij commerciële zenders is deze restrictie niet van toepassing.
De betekenis van Reclameblok is bekend en duidelijk. Reclameboodschappen staan los van andere content. Dit is niet altijd het geval, er zijn ook situaties waarin de betaalde boodschappen en aangeboden content nauw vervlochten zijn zoals:
Bij de andere vormen van adverteren is er minder sprake van onafhankelijkheid. Ook is het niet altijd duidelijk of een merk betaalt voor een boodschap.