Reach betekent letterlijk ‘Bereik’. In marketing staat het voor het totaal aantal personen dat een boodschap heeft gezien of gehoord, of het potentieel aantal personen dat bereikt kan worden. Wat is Reach en hoe kan het absolute bereik worden gemeten?
Let op; het gaat op deze pagina niet over de REACH database (Registration, Evaluation, Authorization and restriction of CHemicals) waaronder SVHC (Substances of Very High Concern) vallen.
Wanneer een krant een oplage heeft van 100.000 exemplaren kan dit als het totale bereik worden geteld. Er zullen wellicht meerdere personen in een huishouden de krant lezen, maar er zullen ook ongelezen exemplaren overblijven. De Reach van print en andere fysieke media is daarmee niet honderd procent accuraat te bepalen. Voor radio en televisie wordt steekproefsgewijs het bereik bepaald. In Nederland verzorgt SKO deze telling, in Amerika zijn het de Nielsen Ratings die zwaar wegen in de beslissingname van omroepen.
Bij de digitale Reach gelden er andere maatstaven en andere meetmethoden, waarbij er meer tools voorhanden zijn. Dit komt deels door de manier van aanbieden via internet. Het is daarmee zeer specifiek te bepalen in welke aantallen berichten aangeboden worden, welke interacties er zijn geweest en wat de mogelijke vervolgstappen zijn. Zo kan het bereik tot in detail geregistreerd en geanalyseerd worden. Overigens blijft het bepalen van de Reach een schatting, in welke mate iemand echt kennis neemt van de boodschap is niet altijd perfect te meten.
Door bij een promotionele campagne doelstellingen te bepalen, kan de effectiviteit van de campagne beter beoordeeld worden. In beginsel wordt een Reach van 50 procent gezien als voldoende, 99 procent is het hoogst haalbare percentage omdat een volledige dekking nagenoeg onmogelijk is. Daarnaast is er Frequency, een kwantitatieve term waarin het gemiddelde aantal keren dat een boodschap de ontvanger bereikt wordt geteld.