Rating Markup is een review markering die deel uitmaakt van de Schema.org standaard. Dit is een methode om zoekmachines extra informatie te verschaffen omtrent de inhoud van webpagina’s. Met deze specifieke code is het mogelijk om informatie weer te geven over de waardering van bedrijven, producten of de dienstverlening. Wat is Rating Markup en welke mogelijkheden zijn er om waarderingen weer te geven in zoekmachines?
De zoekmachines Google, Yandex, Bing en Yahoo! hebben samen Schema.org ontwikkeld, een set aan instructies waarmee het voor webmasters eenvoudig is om informatie toe te voegen aan de zoekmachine resultaten. Wanneer er informatie over recensies beschikbaar is kan dit direct worden weergegeven bij de koppeling op de zoekresultatenpagina. Dit helpt de zichtbaarheid van de link te verhogen en het geeft de zoekende persoon direct informatie. Daarmee behoort de Rating Markup tot zoekmachine optimalisatie die niet alleen door de zoekmachine toegestaan wordt, maar zelfs wordt aanbevolen.
Met ‘author’ kan de auteur van de content of waardering worden aangegeven.
‘bestRating’ wordt uitgedrukt in een cijfer. Wanneer deze Rating Markup niet beschikbaar is wordt uitgegaan van 5.
De ‘ratingExplanation’ biedt de mogelijkheid om context te geven aan de waardering.
‘contentRating’ kan gebruikt worden wanneer het de keuring van bijvoorbeeld een film of spel betreft zoals “Geschikt Voor Alle Leeftijden”.
Met ‘starRating’ kan de waardering in sterren van bekende keuring organisaties worden weergegeven.
De Rating Markup valt onder de ‘Intangible’ klasse met informatie zoals hoeveelheden, waarden en dergelijke informatie. ‘Intangible’ maakt op zichzelf weer deel uit van de categorie ‘Thing’ wat het meest standaard type is dat er bestaat in Schema Markup. Andere toepassingen zijn Rich Snippets waarbij zoekmachines direct in de zoekresultaten antwoord kunnen geven op een vraag. Een risico van dit soort informatie kan zijn dat een gebruiker niet meer de pagina hoeft te bezoeken om antwoord te krijgen op de gestelde vraag.