Prikkels zijn letterlijk stimulerende veranderingen op inwendig of uitwendig gebied die een reactie tot stand brengen in een organisme. Via onze zintuigen kunnen we geprikkeld worden, zowel fysiek als mentaal. In marketing wordt hier gebruik van gemaakt om consumenten te verleiden om producten te kopen, of diensten af te nemen. Wat zijn Prikkels en hoe worden consumenten bewust of onbewust geprikkeld?
Onze vijf zintuigen zijn zicht, reuk, gehoor, aanraking en smaak. Alles wat we kunnen waarnemen is gebaseerd op deze zintuigen. Iedere Prikkel wordt verwerkt in het brein, en kan een reactie in werking stellen. Wanneer je pijn voelt, dan zul je direct alert zijn op gevaar. Wanneer je een heerlijke traktatie proeft kun je een euforisch gevoel ervaren. Zintuigen zijn van groot belang voor marketing doeleinden. Dit zijn enkele Prikkels gericht op consumenten in de winkel:
Wat betreft de vijf zintuigen hebben online marketeers een nadeel; maar liefst vier van de vijf opties zijn niet via een beeldscherm over te brengen. Dan blijft zicht over als marketing instrument. Uiteraard zullen consumenten bij veel producten reeds ‘hands-on’ ervaring hebben, zo kan een foto van een gerecht direct de smaakpapillen in werking stellen. Naast zintuiglijke waarneming zijn er ook mentale Prikkels te benoemen, die zowel op de emoties als het intellect gericht kunnen zijn. “Voel je gelukkiger dan ooit met dit boek voor een happy lifestyle” als bijvoorbeeld van een emotionele Prikkel, of “Bespaar tijd én geld met dit online administratiepakket” voor een meer intellectueel gerichte stimulans.