Pre-roll betekent in de filmwereld het deel waarin de camera loopt maar er nog geen actie heeft plaatsgevonden. In video distributie en marketing wordt het gebruikt als term voor korte commercials die voor de gekozen content worden vertoond. Wat is Pre-roll en hoe implementeren social media platformen dit type videoclips?
Speelfilms zijn collecties van individuele opnames, die in de montage bij elkaar worden gezet. Aan het begin van iedere opname is altijd een extra deel dat Pre-roll wordt genoemd. Naast extra marge voor de montage, helpt het ook bij de timing van bijvoorbeeld televisie uitzendingen. In marketing heeft de term een andere betekenis, online staat het voor een korte commercial die voor een andere video wordt vertoond. Naast Pre-roll is er ook Mid-roll, de term voor een commercial tussen de gekozen video. Ook is er de Post-roll, dit is een videoclip die na de video vertoond wordt.
De Pre roll op YouTube is een belangrijke bron van inkomsten voor zowel het platform als voor content publishers. De commissie wordt uitgekeerd op basis van weergaven, interacties zijn ook mogelijk. Er is wel een minimum speelduur voordat er uitgekeerd wordt, bij direct overslaan zal de publisher geen inkomsten ontvangen. De lengte van deze commercials kan verschillen, van enkele seconden tot meerdere minuten per video.
De Pre roll op Facebook werd pas in 2017 geïntroduceerd, waarbij ze sindsdien een voorzichtige houding hebben aangenomen ten opzichte van dit type content. Zo wordt er alleen in de “Watch” tab gebruik gemaakt van Pre-roll advertenties, die altijd kort in speelduur zijn. Op de hoofdtijdlijn worden dit soort commercials niet weergegeven, een adverteerder kan wel normale reclameboodschappen publiceren tegen betaling.
Zowel YouTube als Facebook maken gebruik van Mid-Roll video’s die tijdens de primaire video worden vertoond. Dit zijn hooguit één of twee meldingen, minder dan in een gemiddeld reclameblok op de televisie.