Een Persmap is een verzameling van informatie met als doel de Pers materiaal te bieden om te schrijven over een organisatie, merk, product of evenement. Naast objectieve informatie zal er doorgaans ook subjectieve en promotionele content aanwezig zijn. Afhankelijk van het onderwerp en de intentie kunnen ook producten of diensten worden verstrekt. Wat is een Persmap en hoe kun je een dergelijke map samenstellen?
Wanneer een organisatie informatie wil delen, kan dit op verschillende manieren plaatsvinden. Een presentatie organiseren bijvoorbeeld, of interviews afleggen. Om de basisinformatie inzichtelijk te maken, en waar van toepassing de berichtgeving te sturen met gewenste inhoud, is het mogelijk om een Persmap samen te stellen die fysiek of digitaal verstrekt wordt aan de Pers. Een Persmap kan als fysiek pakket worden aangeboden, het is ook mogelijk om het als digitale download aan te bieden. Organisaties die regelmatig Persberichten verstrekken richten hier doorgaans een pagina voor in via de eigen website. Met een optie voor notificaties van nieuwe berichten wordt de drempel om publicaties te plaatsen verlaagd.
Per sector en situatie kan de inhoud afwijken, hier is een standaard Persmap voorbeeld voor digitale dienstverleners:
Deze informatie kan de basis vormen, het is mogelijk om extra informatie toe te voegen. Hierbij kunnen ook commerciële doelstellingen een rol spelen. Bij een productlancering is het een optie om een sample te verstrekken. Bij een nieuw soort snoepgoed heeft ‘weggevertje’ een andere betekenis dan bij de lancering van een nieuwe smartphone. Waar sommige outlets gevoelig zijn voor dit soort cadeaus, zijn er ook publicaties waar gratis promotionele artikelen juist niet gewaardeerd worden in het kader van belangenverstrengeling.