De Panda-update is een aanpassing in het Google zoekalgoritme dat in februari 2011 doorgevoerd werd. Deze wijziging had als doel de positie van lage kwaliteit webpagina’s opnieuw te bepalen, en hogere kwaliteit webpagina’s hoger te laten scoren in de zoekresultaten. Wat is Panda-update en welke invloed heeft deze aanpassing gehad op de ranking van websites?
Hoewel Google niet alle informatie over hun zoekalgoritme prijsgeeft, was de impact van de Panda-update duidelijk merkbaar in de zoekresultaten. Zo scoorde websites met nieuwswaardige content plotseling hoger, en pagina’s met een overmatig gebruik van advertenties scoorden aanzienlijk lager. Volgens berekeningen had de Google update invloed op 12 procent van alle zoekresultaten in Google.
Google verzint altijd opvallende namen voor updates van het algoritme, de herkomst van sommige namen komen uit een onverwachte oorsprong. Zo verwijst de term Page Rank niet zozeer naar “pagina” maar naar Larry Page, mede-oprichter van Google. Ook de Panda-update is niet direct vernoemd naar de zwart-wit gekleurde beer, maar naar Navneet Panda, de werknemer van Google die verantwoordelijk was voor deze update.
Niet iedereen was enthousiast over de Panda-update, er werd beweerd dat websites die content kopieerde van andere pagina’s plotseling beter scoorde dan het origineel. Het algoritme werd in de loop der tijd verder verfijnd. Daarnaast gaf Google ook een lijst vrij met 23 punten die volgens het algoritme de kwaliteit van een webpagina bepalen.
Volgens Matt Cutts, destijds hoofd Webspam bij Google, heeft de Panda-update gezorgd voor een flinke daling aan inkomsten. De update plaatste namelijk veel websites met overmatige advertenties lager, en diezelfde advertenties werden vaak aangeboden via het Google advertentie netwerk. Het was wel een ingreep die de kwaliteit van de zoekresultaten zou verbeteren, daarmee kon Google hun koppositie als zoekmachine waarborgen.
Na introductie van de Panda-update is het belangrijker dan ooit om kwalitatief goede webpagina’s in te richten.