Paid Inclusion is een vorm van zoekmachine marketing waarbij de zoekmachine geld vraagt aan beheerders van websites voor opname in de zoekindex. Dit inkomstenmodel werd met name toegepast in de begindagen van het internet. Het is niet hetzelfde als zoekmachine adverteren, wat een andere inkomstenbron is voor ontwikkelaars van zoekmachines. Wat is een Paid Inclusion en welke rol heeft Google gespeeld in het einde van deze praktijk?
In de begindagen van het wereldwijde web was het een hele uitdaging om nieuwe websites te vinden. Zoekmachines bleken al snel essentieel om het web navigeerbaar te maken. Dit soort technologie kost tijd en geld, ontwikkelaars van zoekmachines moeten inkomsten genereren om winst te maken. Paid Inclusion was een manier om geld te verdienen. De beheerder van een website moest betalen om opgenomen te worden in de zoekindex, anders werd de weblink niet vertoond bij een zoekopdracht. Dit was in de jaren negentig een algemene praktijk, bedrijven als Microsoft, Yahoo, AltaVista en Ask maakte gebruik van dit model.
Het was Google die het concept van Paid Inclusion aan de kant schoof en voortaan alle websites zou indexeren, zonder enige vorm van financiële compensatie. Ook de positie in de zoekresultaten kon niet beïnvloed worden door Google te betalen. In plaats daarvan kwamen ze later met functionaliteit zoals het zoeken naar vliegtickets en hotelkamers. Met name Google Shopping is een succes gebleken, de resultaten in dit tabblad van de zoekmachine worden tegen betaling weergegeven.
De definitie van Paid Inclusion lijkt op het eerste gezicht niet veel af te wijken van Search Engine Advertising ofwel SEA. Het grote verschil is dat bij betaalde opname in de zoekindex een website niet vindbaar is zonder te betalen. Bij SEA wordt een resultaat prominent geplaatst ongeacht de ranking in de zoekresultaten pagina’s (SERPs), maar de koppeling is wel vindbaar zonder betaling. Bij Paid Inclusion is betalen de enige manier om zichtbaar te zijn.