Online bestedingen zijn aankopen die worden verricht op het internet, en bestemd zijn voor privé gebruik. De bestelling heeft online plaatsgevonden. Dit kan zowel een webshop betreffen als een fysieke winkel met een website om producten te bestellen en/of te betalen. Wat zijn Online bestedingen en wat geven Nederlanders uit online?
In 2019 werd er volgens onderzoeksbureau GfK 25,8 miljard euro besteed in webshops. De betekenis van Online bestedingen kan afwijken per definitie. Zo is er onderscheid te maken tussen een web-only transactie, en een aankoop op internet die in een fysieke winkel wordt opgehaald. Dan is er ook nog het grijze gebied van een order die geplaatst wordt online, maar zowel opgehaald als afgerekend wordt in de winkel.
Ieder jaar stijgt het aantal Online bestedingen, wat betreft omzet is er meer groei te verwachten dan in aantallen. Want in 2019 kocht maar liefst 96 procent van Nederlanders ouder dan 15 jaar iets online. Er werden dat jaar 258 miljoen aankopen via internet uitgevoerd, wat op een groei duidt van 4 procent ten opzichte van een jaar eerder. Met name de aanschaf van voeding en verwante artikelen neemt flink toe. Dit zijn aankopen bij online supermarkten als Albert Heijn of Picnic, bij diensten als Hello Fresh of Marley Spoon, en bezorg sites als Thuisbezorgd of Uber Eats. Daarbij is iDeal in Nederland met afstand de meest populaire betaalvorm, met bijna de helft van alle betalingen. Het aandeel transacties via mobiele toestellen groeit ieder jaar, en loopt langzaam maar zeker op tot aan de helft van alle aankopen.
Sommige winkels bieden de mogelijkheid bestellingen op te halen, en soms ook te betalen, in fysieke winkels. Dit kan uit het oogpunt van logistiek zijn, zo is er geen bezorgdienst nodig. Maar ook om meer bezoekers in de winkel te ontvangen die wellicht verleid kunnen worden tot extra aankopen.