Download jouw gratis SEO Checklist!
46 checks voor ijzersterke SEO vriendelijke content

Direct gratis in je mailbox
2.400 marketeers en ondernemers gingen je voor
Wekelijks de beste content in je mailbox

 

Narrowcasting is het tegenovergestelde van Broadcasting. In plaats van uitzendingen voor een groot publiek zonder controle op de groep kijkers, is er bij ‘smal uitzenden’ juist sprake van zeer doelgericht uitzendingen verzorgen. Deze manier om gasten lokaal te informeren wordt zowel gebruikt in een commerciële setting als in bijvoorbeeld de zorgsector. Wat is Narrowcasting en waarom is volledige controle van belang?

Wat is Narrowcasting?

Bij een televisie uitzending gaat het vooral om de kijkcijfers. Meer kijkers leidt namelijk tot hogere tarieven voor adverteerders, daarnaast is het een indicatie van populariteit. Het is geen teken van kwaliteit, of relevantie voor de kijker. Bij Narrowcasting wordt een specifieke boodschap uitgezonden op een fysieke locatie voor een doelgroep die direct baat heeft bij deze informatie. Enkele voorbeelden hiervan zijn:

  • Beeldschermen in een fastfood restaurant met een overzicht van het productassortiment.
  • Een monitor in de wachtkamer van een artsenpraktijk met gewijzigde openingstijden tijdens de vakantieperiode.
  • Informatie over vliegtijden op een luchthaven, die continu worden bijgewerkt wanneer er nieuwe informatie beschikbaar is.

Omdat er altijd toegang bestaat tot de informatie vanuit de beheerder, staat TiC Narrowcasting dan ook voor Total Information Control. Het beheer vindt doorgaans plaats via internet, of via een intranet verbinding. Direct op het systeem is ook mogelijk, door bijvoorbeeld een externe drive in te pluggen.

Commercieel en informatief

Bij Narrowcasting staat relevantie en kwaliteit van de boodschap centraal. Het aantal kijkers hoeft niet groot te zijn, zolang ze de juiste informatie tot zich nemen. In een winkel kunnen producten uitgelicht worden, met als doel de verkoop te stimuleren. In een dienstverlenende organisatie kan de bezoeker snel en laagdrempelig geïnformeerd worden over belangrijke zaken. De software is te vergelijken met PowerPoint, en werkt op basis van dynamische ‘dia’s’ die indien nodig direct aangepast kunnen worden vanuit een centrale server. De uitzending beperkt zich niet tot één scherm; dit kunnen meerdere schermen zijn die zich op diverse locaties bevinden. Denk bijvoorbeeld aan een keten franchise restaurants.

Volg ons online

Regelmatig delen we inhoudelijke kennisvideo’s op YouTube.
Volg ons op Instagram voor minder officiële posts.
Blijf op de hoogte via LinkedIn van blogs en zakelijk nieuws.
Volg ons op Facebook.

Al onze begrippen

a b c d e f g h i j k l m n o p q r s t u v w x y z