Narrowcasting is het tegenovergestelde van Broadcasting. In plaats van uitzendingen voor een groot publiek zonder controle op de groep kijkers, is er bij ‘smal uitzenden’ juist sprake van zeer doelgericht uitzendingen verzorgen. Deze manier om gasten lokaal te informeren wordt zowel gebruikt in een commerciële setting als in bijvoorbeeld de zorgsector. Wat is Narrowcasting en waarom is volledige controle van belang?
Bij een televisie uitzending gaat het vooral om de kijkcijfers. Meer kijkers leidt namelijk tot hogere tarieven voor adverteerders, daarnaast is het een indicatie van populariteit. Het is geen teken van kwaliteit, of relevantie voor de kijker. Bij Narrowcasting wordt een specifieke boodschap uitgezonden op een fysieke locatie voor een doelgroep die direct baat heeft bij deze informatie. Enkele voorbeelden hiervan zijn:
Omdat er altijd toegang bestaat tot de informatie vanuit de beheerder, staat TiC Narrowcasting dan ook voor Total Information Control. Het beheer vindt doorgaans plaats via internet, of via een intranet verbinding. Direct op het systeem is ook mogelijk, door bijvoorbeeld een externe drive in te pluggen.
Bij Narrowcasting staat relevantie en kwaliteit van de boodschap centraal. Het aantal kijkers hoeft niet groot te zijn, zolang ze de juiste informatie tot zich nemen. In een winkel kunnen producten uitgelicht worden, met als doel de verkoop te stimuleren. In een dienstverlenende organisatie kan de bezoeker snel en laagdrempelig geïnformeerd worden over belangrijke zaken. De software is te vergelijken met PowerPoint, en werkt op basis van dynamische ‘dia’s’ die indien nodig direct aangepast kunnen worden vanuit een centrale server. De uitzending beperkt zich niet tot één scherm; dit kunnen meerdere schermen zijn die zich op diverse locaties bevinden. Denk bijvoorbeeld aan een keten franchise restaurants.
De onderliggende technologie van narrowcasting verschilt niet veel meer van broadcasting. Zo worden televisieuitzendingen niet via grote zendmasten uitgezonden maar via een settopbox die verbonden is met het internet. Het gaat bij narrowcasting dus meer om de software dan om de hardware. Webinars vallen doorgaans onder de noemer narrowcasting. Dit zijn uitzendingen die beschikbaar zijn voor een specifieke groep kijkers. Dit kan op uitnodiging zijn, gratis of tegen betaling. De uitzending wordt daarmee bewust beperkt tot een kleiner aantal deelnemers. Een verschil tussen een webinar en een online video is met name de interactiviteit die webinars bieden. Denk aan stemmen of live vragen stellen.
Er zijn online beroemdheden die mateloos populair zijn bij een relatief kleine groep volgers. YouTube is een wereldwijd platform met een groot bereik en enorm veel bezoekers. Daarnaast zijn er ook ontzettend veel kanalen die meer of minder bekendheid genieten. Met name video’s die een specifieke niche aanspreken kunnen met een bescheiden aantal views toch succes boeken. Bijvoorbeeld als ze naast YouTube ook een Patreon pagina hebben waar kijkers donaties kunnen geven. Het is mogelijk om een video te verbergen in de zoekresultaten zodat alleen personen met een link deze kunnen bekijken. Het is eveneens een optie om een video te delen met een specifieke groep. Zo wordt een openbaar bereikbare website een vorm van narrowcasting. Omdat de producent restricties legt of omdat de content gewoon niet aanspreekt bij een groter publiek.
In de huidige structuur van hardware, software en media consumptie kun je stellen dat de termen broadcast en narrowcast niet langer de relevantie hebben van voorheen. Met dezelfde verbinding kun je de wereldbevolking bereiken of een selecte groep. De technologie is niet langer leidend, de focus ligt meer op boodschap en doelgroep. Er wordt een boodschap bepaald, er wordt een doelgroep gedefinieerd en vervolgens worden hardware en software tools verzameld om de boodschap over te dragen op de doelgroep. Daarbij komen termen als narrowcasting nauwelijks meer aan bod. Er zijn overigens nog steeds aanbieders van narrowcasting producten en diensten, daarbij is er meer flexibiliteit dan voorheen dankzij breedband internet.