Download jouw gratis SEO Checklist!
46 checks voor ijzersterke SEO vriendelijke content

Direct gratis in je mailbox
2.400 marketeers en ondernemers gingen je voor
Wekelijks de beste content in je mailbox

Een Multivariatie test is een vorm van onderzoek waarin diverse variabelen aangepast worden. Het doel hiervan is om te bepalen welke combinatie van variaties het beste presteert van alle mogelijke combinaties. Wat is een Multivariatie test en hoe worden deze testen uitgevoerd?

Wat is Multivariatie test?

In marketing en design worden keuzes gemaakt, maar hoe weet je of een keuze de beste is? Met een Multivariatie test worden verschillende opties naast elkaar gelegd, met als doel de meest optimale configuratie te vinden. Het aantal punten waarop gevarieerd wordt kan zeer groot zijn, het is wel van belang dat per onderdeel vastgesteld kan worden welke impact dit heeft op het geheel. Zo is het mogelijk om dezelfde webshop in het blauw of in het rood weer te geven. Met een serif of sans serif lettertype. Of met een afwijkende navigatiestructuur, waarbij categorieën en subcategorieën anders worden ingedeeld. Doorgaans zal er vooraf een voorselectie plaatsvinden van scenario’s die voldoen aan de basiseisen. Zo hoeft er niet getest te worden of snellere laadtijden beter zijn dan een pagina die erg langzaam laadt. Of een video wel of juist niet automatisch moet gaan spelen, met of zonder geluid zijn meetpunten die wel verschil kunnen maken.

Zijn deze testen betrouwbaar?

Een mogelijk minpunt van deze testmethode is de verdeling van gebruikers. Met meer scenario’s zal het aantal personen dat één specifiek scenario onder ogen krijgt kleiner worden, tot het punt dat er geen betrouwbare testresultaten meer mogelijk zijn.

A/B testing

De betekenis van de Multivariatie test is breed. Een vereenvoudigde vorm van Multivariatie testen is A/B testing. Hierbij worden twee versies aangeboden die anders van invulling zijn. Deze methode wordt regelmatig toegepast bij de uitrol van nieuwe websites, apps of diensten. Zo is het mogelijk dat één persoon een website te zien krijgt, terwijl de buurman een andere site ziet. Dit kan per doelgroep, per regio of willekeurig bepaald worden.

Volg ons online

Regelmatig delen we inhoudelijke kennisvideo’s op YouTube.
Volg ons op Instagram voor minder officiële posts.
Blijf op de hoogte via LinkedIn van blogs en zakelijk nieuws.
Volg ons op Facebook.

Al onze begrippen

a b c d e f g h i j k l m n o p q r s t u v w x y z