Money, Authority, Desire, Access of afgekort MADA zijn vier kenmerken die gebruikt worden door marketingbureaus om een doelgroep te bepalen en te benaderen voor een wervende boodschap. Wat is de betekenis van Money, Authority, Desire, Access en hoe wordt MADA toegepast in commercie?
Het marketing begrip MADA staat voor Money, Authority, Desire, Access. Dit is in het kort de beschrijving van ieder kenmerk:
Deze criteria worden gebruikt door marketing strategen om het potentieel te berekenen of een product zal verkopen in een specifieke markt.
Wanneer de consument voldoet alle voorwaarden is de kans op een conversie groter dan wanneer er aan geen enkele voorwaarde wordt voldaan. Dit betekent overigens niet dat het plaatje altijd compleet moet zijn om een verkoop tot stand te brengen. Zo kan bij een stuk speelgoed het kind de interesse bezitten, de ouders beschikken over het geld en de autoriteit om het product te kopen. De winkel zal moeten zorgen voor een geschikt verkoopkanaal.
Als een bedrijf constateert dat niet aan alle voorwaarden wordt voldaan, is de kans groot dat ze niet vol zullen inzetten op een marketing campagne. De kosten om klanten succesvol te converteren wegen namelijk niet op tegen de inkomsten die hieruit voortvloeien. Zo worden Apple iPhones niet actief gepromoot op het Afrikaanse continent, omdat in veel gebieden de financiële middelen niet toereikend zijn. In opkomende economieën waaronder ook Azië hebben (goedkopere) Android toestellen daarom een veel groter marktaandeel dan in het ‘rijke’ Westen.